Warszawa, 26 stycznia 2017 r. – Grupa AAA AUTO rozpoczęła swoją działalność ćwierć wieku temu w Czechach. W czasie swojego funkcjonowania obsłużyła 1,9 miliona klientów – kupujących i sprzedających. Na jesieni tego roku dealer planuje osiągnąć pułap 2 milionów klientów. Przez dwadzieścia pięć lat AAA AUTO bardzo dynamicznie rozwijała sieć swoich oddziałów, dochodząc do liczby 40 salonów w 4 krajach Europy Środkowej, które zatrudniają obecnie 2 300 pracowników. AAA AUTO rozwinęła także swoją działalność na rynkach zachodnich – poprzez eksport na tamtejsze rynki.
Nazwa marki ma swoje źródło w znanym z książek telefonicznych w latach 90. sposobie szeregowania firm. Marketingowa technika trzech "A" w nazwie firmy stała się późniejszą inspiracją dla korporacji taksówkowych, agencji nieruchomości oraz wielu innych przedsiębiorstw z najrozmaitszych gałęzi przemysłu. W 2012 roku AAA AUTO odnowiła sprzedaż samochodów pod legendarną marką Czeska Mototechna. Niecałe dwa lata później stworzyła markę Mototechna Premium, w ramach której sprzedawane są auta luksusowe, jak na przykład hybrydowy Fiskar Karma czy Mercedes Benz G500 w wersji kabriolet. Mototechna sprzedała ponad 30 000 samochodów po swoim powrocie na rynek. Warto wspomnieć, że klienci w Polsce również mogą kupować samochody pod brandem Mototechna, ponieważ firma oferuje możliwość transportu aut.
Korzystając ze zdobyczy Internetu i narzędzi marketingowych firma stała się pionierem w zakresie telemarketingu i internetowej sprzedaży samochodów. Obecnie 90% transakcji z klientami Grupy AAA AUTO realizowanych jest za pośrednictwem Internetu i telefonów komórkowych.
„Na początku lat dziewięćdziesiątych świat stał przed nami otworem i wydawało się, że przy odrobinie wysiłku możemy dokonać wszystkiego. Nasz pierwszy oddział składał się z małego pomieszczenia sprzedażowego, był jeden sprzedawca, właściciel – i to wszystko! Pozostałe rzeczy też były jednak słabo rozwinięte i dlatego proces komunikacji z klientem, dobijanie targu, trwało często miesiącami, z uwagi między innymi na kłopoty z łącznością telefoniczną” – wspomina Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AAA AUTO. „Wychodząc naprzeciw wymaganiom klientów w 1998 roku otworzyliśmy call center w Pradze, co było innowacją w odniesieniu do rynku samochodów używanych nie tylko w Czechach, ale także całej Europie Środkowej” – dodaje Topolová, która była założycielką pierwszego call center w Grupie AAA AUTO.
Pod rządami obecnej Dyrektor Generalnej AAA AUTO, call center w Pradze stało się jednym z najnowocześniejszych w swojej branży w całym regionie Europy. Główne call center Grupy AAA AUTO obejmuje obecnie 200 konsultantów, którzy odbierają telefony i obsługują pocztę elektroniczną w Pradze oraz Ostravie, odnośnie transakcji nie na rynku czeskim, ale także polskim, słowackim i węgierskim.
AAA AUTO jako pierwsza firma zaoferowała klientom w Czechach możliwość sprzedaży swoich samochodów za gotówkę, bez konieczności oczekiwania na sprzedaż na warunkach określonych przez pośredników. Ten model z powodzeniem funkcjonuje obecnie w Polsce, na Słowacji i na Węgrzech. AAA AUTO specjalizuje się w samochodach po pierwszym lub drugim właścicielu, z udokumentowaną historią serwisową. Samochody są szczegółowo badane w trakcie zakupu, co powoduje, że aż 65-70% z nich nie jest przyjmowane z powodu usterek technicznych lub prawnych. Firma proponuje klientom szeroką ofertę usług, od wykupu, przez zakup w rozliczeniu, aż do zakupu pojazdu na raty i z pakietem ubezpieczeń.
Dotychczas AAA AUTO otworzyła w Polsce cztery oddziały: w Piasecznie, Warszawie, Wrocławiu i Katowicach. Obecnie firma oferuje w Polsce niemal 800 sprawdzonych aut, które w 80% pochodzą z rynku rodzimego. O klientów troszczy się 130 pracowników, w tym także operatorów call centre AAA AUTO, dostępnych siedem dni w tygodniu, od 8:00 do 21:00.
Firma planuje uruchamiać w Polsce kilka oddziałów rocznie, początkowo w największych miastach kraju. W każdy z nich będzie inwestowała około 2 mln Euro, a środki zostaną przeznaczone na adaptację siedzib oddziałów oraz zakup aut. Sprzedaż w polskich oddziałach AAA AUTO dynamicznie rośnie. Wzrost sprzedaży w latach 2015 – 2016 wyniósł 145 %. W samym 2017 roku sprzedano już 309 aut.
25 lat AAA AUTO w datach i liczbach:
Rok |
Wydarzenie |
1992 |
· Założenie firmy. |
1998 |
· Otwarcie call center w Pradze (w 2015 otwarto nowe call center w Ostravie, zatrudnia ono obecnie ponad 50 osób). · Otwarcie pierwszych oddziałów firmy poza Pragą: w Brnie i Ostravie. |
1999 |
· Otwarto nowy warsztat i punkt serwisowy o dużej przepustowości. |
2003 |
· Wejście na rynek słowacki. |
2007 |
· Wejście na giełdę w Pradze i Budapeszcie. · Były Prezes Škoda Auto, Vratislav Kulhánek, został Członkiem Zarządu AAA AUTO. |
2012 |
· Karolína Topolová została nowym Dyrektorem Generalnym AAA AUTO. · Firma ustanowiła stanowisko Rzecznika Praw Klienta, które objął były rzecznik prasowy Škoda Auto, Milan Smutný. · Strona internetowa AAA AUTO zanotowała rekordową liczbę wyświetleń – ponad 35 milionów. |
2013 |
· Firma znalazła się w ranking 100 największych firm w Czechach, CZECH TOP 100. |
2014 |
· Ponowne wejście na rynek węgierski. · AAA AUTO otrzymała certyfikaty ISO 9001 i ISO 14001. · AAA AUTO obsłużyła swojego 1,5-milionowego klienta. · Firma wprowadziła markę Mototechna Premium, w ramach której oferuje luksusowe samochody używane. · Firma została zwycięzcą czeskiej edycji konkursu The European Business Awards w swojej kategorii. |
2015 |
· Ponowne wejście na polski rynek. · Firma zmieniła swoją nazwę na AAA AUTO International w ramach międzynarodowego połączenia spółek grupy po przejęciu przez fundusz Abris Capital i przeniesieniu oficjalnego biura Grupy z Holandii do Czech. |
2016 |
· AAA AUTO została partnerem Czeskiej Ligi Piłki Nożnej i Słowackiego Związku Piłki Nożnej. · Firma sprzedała 69,000 samochodów w 2016 roku, osiągając poziom 1 900 000 klientów sprzedających i kupujących. · AAA AUTO została jednym z 50 największych przedsiębiorstw w rankingu CZECH TOP 100. |