Warszawa, 7 marca 2017 r. – Grupa AAA AUTO, największy dealer samochodów używanych w Europie Środkowej, z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet prezentuje dane świadczące o zmieniających się preferencjach zakupowych Polek na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Jak się okazuje od 2015 roku dokonała się duża zmiana w podejściu kobiet do aut używanych.
Polki w zeszłym roku w ramach praktycznie niezmienionego budżetu w porównaniu do roku 2015, decydowały się na samochody z mocniejszymi silnikami i otworzyły się na modele marek Volkswagena, Mazdy i BMW. Najpopularniejszą marką aut używanych wśród Polek od dwóch lat pozostaje niezmiennie Ford (1. pozycja w roku 2015 i 2016). Istotne zmiany dokonały się natomiast na pozycjach 2. i 3. W 2015 roku na drugim i trzecim miejscu były kolejno: Toyota i Škoda, a w 2016 – Opel i Volkswagen.
Według danych AAA AUTO, Polki w 2016 roku najczęściej wybierały modele takie jak: Ford Focus (4,53%), Opel Astra (3,98%), Škoda Fabia (3,20%). Opel Astra wskoczył na drugą pozycję z miejsca czwartego, które zajmował rok cześniej. W zestawieniu AAA AUTO bardzo ciekawie zaczyna się dziać przy lokatach 5 – 10. I tak na przykład Volkswagen Passat był 5-tym najczęściej wybieranym samochodem używanym w roku 2016, podczas gdy w 2015 roku znalazł sie poza pierwszą dziesiątką! Podobnie rzecz ma się w przypadku innego modelu Volkswagena – Volkswagen Golf w 2016 roku był 9-tym najczęściej wybieranym samochodem używanym wśród kobiet w Polsce, a rok wcześniej nie trafił w ogóle do zestawienia dwudziestu najczęściej kupowanych aut. Mazda 3 i BMW 3 (wspólnie na 10. pozycji w roku 2016) również dopiero w ubiegłym roku trafiły na listę dwudziestu ulubionych modeli Polek.
Ulubione modele aut używanych Polek w latach 2015 – 2016:
Miejsce |
Model |
2015 |
Model |
2016 |
1 |
Škoda Fabia |
4,59% |
Ford Focus |
4,53% |
2 |
Ford Focus |
4,05% |
Opel Astra |
3,98% |
3 |
Toyota Yaris |
3,78% |
Škoda Fabia |
3,20% |
4 |
Opel Astra |
2,70% |
Toyota Yaris |
2,65% |
5 |
Honda Civic |
2,70% |
Volkswagen Passat |
2,54% |
6 |
Toyota Auris |
2,43% |
Ford Fiesta |
2,43% |
7 |
Ford Mondeo |
2,43% |
Renault Megane |
1,77% |
8 |
Volkswagen Polo |
2,43% |
Škoda Octavia |
1,77% |
9 |
Ford Fiesta |
2,43% |
Volkswagen Golf |
1,77% |
10 |
Škoda Octavia |
2,16% |
Mazda 3/BMW 3 |
1,66% |
Ulubione marki aut używanych wśród Polek w latach 2015 – 2016:
Miejsce |
Marka |
2015 |
Marka |
2016 |
1 |
Ford |
11,89% |
Ford |
10,39% |
2 |
Toyota |
10,00% |
Opel |
9,50% |
3 |
Škoda |
7,84% |
VW |
7,51% |
4 |
Renault |
6,76% |
Škoda |
6,74% |
5 |
VW |
6,49% |
Toyota |
6,30% |
6 |
Opel |
5,41% |
Renault |
5,75% |
7 |
Fiat |
5,14% |
Peugeot |
5,64% |
8 |
Citroen |
4,05% |
Fiat |
5,64% |
9 |
Kia |
4,05% |
Suzuki |
4,20% |
10 |
Peugeot |
3,78% |
Citroen |
4,09% |
Polki w 2016 roku dużo chętniej niż rok wcześniej kupowały sedany (11,05%), które były trzecim najczęściej wybieranym typem nadwozia. Co ciekawe, w zeszłym roku zdeklasowały one SUV-y (7,29%), które w 2015 roku zajmowały trzecią pozycję. Prym wśród kobiet wiodą cały czas hatchbacki (57,30% w 2015 i 56,13% w 2016 roku).
Podobnie jeśli chodzi o typ silnika – tutaj niepodzielnie królują silniki benzynowe (62,97% w 2015 i 73,15 % w 2016 roku). Zwiększa się natomiast dystans między nimi a zajmującymi drugie miejsce w zestawieniu dieslami (36,49% w 2015 i 73,15% w 2016 roku). W 2016 roku kobiety wybierały najczęściej silniki 1.6 16 V (5,52%), ta sama pojemność silnika rok wcześniej była dopiero trzecim wyborem Polek, dużo bardziej popularne były bowiem w 2015 roku silniki o mniejszej pojemności (1.2 – 7,03%).
„Na podstawie naszych wyników sprzedażowych można wnioskować, że kobiety w Polsce coraz śmielej podejmują decyzję związaną z wyborem samochodu używanego. Widać, że Polka otwiera się na nowe marki – jak BMW czy Mazda. Zaczyna też odważniej rozporządzać budżetem, który przeznaczyła na zakup samochodu. Szuka nowych możliwości, pod uwagę bierze takie czynniki jak pojemność silnika czy prestiż marki. Cieszy mnie to ogromnie, ponieważ sama jestem kobietą!“ - powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna Grupy AAA AUTO.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane kolory samochodów przez kobiety w Polsce, przeświadczenie o królującej czerwieni odchodzi całkowicie do lamusa. Kobiety w ciągu ostatnich dwóch lat najchętniej kupowały auta używane w kolorach: srebrnym, czarnym, niebieskim i szarym.
Najczęściej wybierane kolory aut używanych przez Polki w latach 2015 – 2016:
Miejsce |
Kolor |
2015 |
Kolor |
2016 |
1 |
Czarny |
21,08% |
Srebrny |
19,78% |
2 |
Srebrny |
20,00% |
Czarny |
18,90% |
3 |
Szary |
15,41% |
Niebieski |
14,92% |
4 |
Niebieski |
13,78% |
Szary |
12,71% |
5 |
Czerwony |
10,00% |
Czerwony |
10,28% |
6 |
Zielony |
6,49% |
Biały |
5,52% |
7 |
Biały |
3,51% |
Złoty |
3,76% |
8 |
Beżowy |
2,97% |
Zielony |
3,54% |
9 |
Złoty |
2,43% |
Beżowy |
2,87% |
10 |
Burgund |
1,35% |
Burgund |
2,65% |
Średnia kwota przeznaczana przez Polkę na zakup samochodu używanego w 2015 roku wynosiła 22 848 zł, a w 2016 roku: 22 307 zł.