Warszawa, 7 stycznia 2020 r. – Pomimo spowolnienia widocznego w całym sektorze samochodów nowych i używanych, grupa AURES Holdings w 2019 roku osiągnęła kolejny rekord sprzedaży. W sieci 57 punktów sprzedaży i skupu AAA AUTO kupiono 86.000 niemal nowych i używanych samochodów, czyli o 3.000 więcej niż w 2018 roku. W Czechach z 47 000 aut grupa utrzymała pozycję największego krajowego sprzedawcy samochodów. Z kolei największy wzrost grupa odnotowała w Polsce, gdzie sprzedała o 58% więcej samochodów w porównaniu z 2018 rokiem – łącznie 15.000.
„Cieszę się, że chociaż sytuacja na rynku nie jest zbyt korzystna, udało nam się w ramach grupy utrzymać wzrost sprzedaży. Z wynikiem sprzedaży 86.000 samochodów przekroczyliśmy rekord z ubiegłego roku o kilka tysięcy. Jak do tej pory rok 2019 jest najbardziej pomyślnym w historii spółki, zarówno pod względem liczby sprzedanych samochodów, jak i rozwoju sieci oddziałów, która poszerzyła się już do 57 punktów sprzedaży i skupu. Największe podziękowanie za to należy się naszym niemal trzem tysiącom pracowników, jak również prawie 170.000 klientów, którzy w ubiegłym roku kupili od nas auto lub je nam sprzedali” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Przy obecnym rozwoju sprzedaży można się spodziewać, że sieć centrów samochodowych AAA AUTO powita tego lata swojego dwu i pół milionowego klienta.
„Od czasu kryzysu ponad dwukrotnie zwiększyliśmy naszą sprzedaż w Europie Środkowej. Uważam, że dzięki trwającej ekspansji w Polsce oraz rozwoju bądź przebudowie oddziałów w innych krajach w tym roku zwiększymy liczbę samochodów będących przedmiotem obrotu. Obecnie sieć AAA AUTO ma 13 oddziałów w Polsce, a do końca tego roku planuje osiągnąć liczbę dwudziestu. Oczekujemy, że Polska stanie się naszym drugim co do wielkości rynkiem z ponad 20.000 sprzedanych samochodów w tym roku. Dotychczas tę pozycję zajmowała Słowacja z 18.000 samochodów rocznie” – dodała Karolína Topolová.
Sprzedaż samochodów w sieci AAA AUTO od 2010 roku wzrosła ponad dwukrotnie.
Najpopularniejszym spośród sprzedawanych samochodów w całej grupie jest od dawna Škoda Octavia. Jest siłą napędową sprzedaży szczególnie w Czechach i na Słowacji, gdzie z łatwością zajęła pierwsze miejsce. W Polsce zajęła trzecie miejsce, na Węgrzech – dopiero piąte. Na drugim i trzecim miejscu w Czechach i na Słowacji znajdują się dwa inne bardzo popularne modele, tj. Škoda Fabia i Volkswagen Passat. Ta nieduża Škoda poza wspomnianymi Czechami i Słowacją jest drugim najpopularniejszym samochodem, zaś w Polsce broni czwartej pozycji. Tymczasem na Węgrzech Škoda Fabia plasuje się dopiero na 19 miejscu – tam popularne takie samochody, jak na przykład trzeci Suzuki Swift, szósty Opel Corsa, siódme Suzuki Ignis lub dziewiąta Mazda 3. W Polsce i na Węgrzech na pierwszym miejscu znajduje się Opel Astra. Bardzo popularny jest także Ford Focus, który w obu tych krajach zajmuje drugą pozycję. Tegorocznym czarnym koniem jest Škoda Rapid, która w tym roku awansowała w Czechach aż na czwartą pozycję, a w całej grupie jest na 6. miejscu.
TOP 10 najczęściej sprzedawanych samochodów w sieci AAA AUTO w roku 2019:
Czechy |
Słowacja |
Polska |
Węgry |
Škoda Octavia |
Škoda Octavia |
Opel Astra |
Opel Astra |
Škoda Fabia |
Škoda Fabia |
Ford Focus |
Ford Focus |
VW Passat |
VW Passat |
Škoda Octavia |
Suzuki Swift |
Škoda Rapid |
VW Golf |
VW Golf |
Škoda Octavia |
Škoda Superb |
Škoda Superb |
Škoda Fabia |
VW Golf |
Hyundai i30 |
KIA Sportage |
Reanault Clio |
Opel Corsa |
VW Golf |
Kia Ceed |
Renault Megane |
Toyota Ignis |
Ford Focus |
Opel Astra |
Opel Corsa |
Renault Megane |
Ford Mondeo |
Škoda Rapid |
Opel Insignia |
Mazda 3 |
Škoda Yeti |
Ford Focus |
VW Passat |
Suzuki SX4 |
W 2019 roku SUV-y znów zyskały na popularności – w sieci autocentrów AAA AUTO sprzedano ich o 14% więcej niż w poprzednim roku. W większości nie były to samochody z napędem na cztery koła. Nastąpił także znaczny wzrost popytu na samochody terenowe (wzrost o 11%) i samochody typu MPV (wzrost o 8%). Ogólnie jednak ciągle 35% klientów kupuje wersje hatchback, a 24% – wersje kombi.
W ubiegłym roku widoczny był też wzrost zainteresowania samochodami na benzynę. W sieci centrów samochodowych AAA AUTO taki pojazd kupiło 55% klientów.
„Chyba po raz pierwszy w naszej niemal trzydziestoletniej historii zapotrzebowanie na samochody z silnikami diesla tak bardzo spadło. Samochodów tych sprzedało się w całej sieci mniej niż w ubiegłym roku, głównie na rzecz samochodów benzynowych” – dodała Karolina Topolová.
Z alternatywnych napędów najbardziej rośnie zainteresowanie samochodami hybrydowymi – w ubiegłym roku odnotowano ponad dwukrotny wzrost.
Prym wiodą samochody z manualną skrzynią biegów, których w sieci AAA AUTO w 2019 roku kupiło 83% klientów. Sprzedaż aut z automatyczną skrzynią biegów wyraźnie jednak wzrosła – dokładnie o 13%. W Czechach 7% więcej klientów wybrało automat w porównaniu z 2018 rokiem, a na Słowacji było to nawet 12% więcej.