Prowadzona przez AURES Holdings sieć salonów samochodowych AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama osiągnęła w ubiegłym roku najlepszy wynik sprzedaży w swojej historii, sprzedając 89,1 tys. aut. I to pomimo utrzymujących się problemów z produkcją nowych samochodów, wojny na Ukrainie, rosnącej inflacji i niedoboru używanych samochodów. Grupa osiągnęła rekord sprzedaży dzięki silnej pozycji rynkowej połączonej z unikalną technologią pozyskiwania samochodów poprzez bezpośredni zakup od konsumentów, a także uruchomieniu sprzedaży pod marką Driverama w Niemczech. W ubiegłym roku grupa przekroczyła próg 2,8 miliona klientów, których obsłużyła od 1992 roku.
”Cieszę się, że mimo pogarszającej się sytuacji gospodarczej i braku używanych samochodów na rynku w całej Europie Środkowej, ponownie udało nam się sprzedać więcej aut niż rok wcześniej. Ogólny wynik 89.100 samochodów sprzedanych w czterech krajach uważam za bardzo dobry, biorąc pod uwagę trudne warunki panujące na rynku. Podziękowania należą się zarówno naszym pracownikom, jak i naszym klientom, którzy pozostali nam lojalni w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy i ostatnich 30 lat” – powiedziała Karolína Topolová, Prezes Zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO, Mototechna, Auto Diskont i Driverama.
Najlepiej sprzedającą się marką w polskiej sieci salonów samochodowych AAA AUTO był tradycyjnie Opel z wynikiem 11,4%, ale podobnie jak w Czechach czy na Słowacji Škoda, w ostatnich latach nieco traci na popularności. Mimo to utrzymuje prymat z dużą przewagą ponad tysiąca samochodów. „Fakt, że udział najpopularniejszej marki w sprzedaży ogółem spada w ciągu ostatnich dziesięciu lat, jest częścią naturalnego rozwoju rynków. Z drugiej strony Volkswagen, którego w Polsce sprzedajemy tylko 7 proc., we wszystkich trzech krajach mocno się umocnił, podobnie jak tańsze marki azjatyckie. Jednak dla Polaków Opel zawsze pozostanie faworytem, podobnie jak Škoda dla Czechów i Słowaków” – dodała Karolina Topolová.
Nic więc dziwnego, że pierwsze miejsce wśród modeli zajął Opel Astra z pięcioprocentowym udziałem w sprzedaży ogółem. W Polsce popyt na samochody marki Škoda, które są absolutnym fenomenem wśród sąsiadujących Czechów i Słowaków, z roku na rok znacząco rośnie. Dlatego też modele Škoda Octavia i Fabia są na pierwszym miejscu w obu krajach.
TOP 10 najlepiej sprzedających się samochodów w sieci AAA AUTO i Mototechna w 2022 roku:
|
Republika Czeska |
Słowacja |
Polska |
1. |
Škoda Octavia |
Škoda Octavia |
Opel Astra |
2. |
Škoda Fabia |
Škoda Fabia |
Ford Focus |
3. |
Škoda Superb |
VW Passat |
Opel Insignia |
4. |
VW Passat |
VW Golf |
Škoda Octavia |
5. |
VW Golf |
Kia Ceed |
Dacia Duster |
6. |
Ford Focus |
Škoda Superb |
VW Passat |
7. |
Hyundai i30 |
Kia Sportage |
Renault Megane |
8. |
Kia Ceed |
Hyundai i30 |
Škoda Fabia |
9. |
Škoda Karoq |
Opel Astra |
Kia Sportage |
10. |
Hyundai Tucson |
Suzuki Vitara |
VW Golf |
W Polsce hatchbacki zawsze należały do najlepiej sprzedających się modeli samochodów, jednak w ostatnim roku ich spadająca popularność ponownie się wzmocniła.
„Podczas gdy w czasie pandemii kupujący szukali przestronnych samochodów, a wraz z nadejściem wojny w Ukrainie i rosnącymi cenami paliw wręcz przeciwnie, musieli zdecydować, w jaki sposób zaoszczędzić pieniądze. Dlatego też niektórzy klienci zaczęli kupować drugi lub trzeci samochód dla rodziny, mały i ekonomiczny. Były to często samochody starsze, z niższymi kosztami zakupu, które opłacają się, gdy rosną ceny energii i innych usług, takich jak ubezpieczenia czy zakup na kredyt. W naszej sieci centrów samochodowych zainteresowanie kupnem auta na raty wzrosło we wszystkich krajach. Najwięcej na Słowacji, gdzie stanowią 41% sprzedaży. To najwięcej od kilku lat” – zaznaczyła Karolina Topolová. Hatchbacki stanowią 36% popytu w Polsce. Już drugi rok umacniają się jednak SUV-y, które w zeszłym roku stanowiły 22%. Kombi są na trzecim miejscu z 17% udziałem. Również na Słowacji pierwsze miejsce zajmują hatchbacki (31%), następnie kombi (25%) i SUV-y (23%). W Czechach hatchbacki mają 27% udziału, kombi 26%, a SUV-y 24%.
Jeśli spojrzymy na sprzedaż z punktu widzenia paliwa, ponad 71% klientów AAA AUTO w Polsce kupiło samochód benzynowy. „Czy to w Polsce, czy w sąsiednich Czechach i Słowacji, popularność aut benzynowych znacząco wzrosła, a sprzedaż tych samochodów jest najwyższa w historii całej grupy w jej 30-letniej historii. W Polsce auta benzynowe są absolutnym hitem, na Słowacji auta te są pierwszymi od kilku lat z ponad połową udziału, a w Czechach stanowią pięćdziesiąt cztery procent sprzedaży. Zainteresowanie samochodami benzynowymi wzrosło wraz ze wzrostem cen paliw i jest uzupełnieniem zwiększonego popytu na nadwozia typu hatchback, dla których nadal jest to główny napęd” – wyjaśniła Karolína Topolová. Choć zainteresowanie paliwami alternatywnymi również rośnie, to wciąż jest to niewielka część sprzedaży ogółem, dochodząca do 1%. AURES Holdings przygotowuje się jednak na wzrost zainteresowania tym segmentem w nadchodzących latach, dlatego włączyła go do swojej strategii ESG do 2030 roku.
Klienci co roku kupują lepiej wyposażone samochody. Przykładem może być skrzynia biegów, gdzie zainteresowanie automatami stale rośnie w ostatnich latach we wszystkich krajach, w których działa grupa. W Czechach w zeszłym roku samochód z automatyczną skrzynią biegów kupiło ponad 27% klientów, na Słowacji tylko o jeden procent mniej, a w Polsce już ponad 18%. Rośnie również zainteresowanie samochodami z napędem na cztery koła, co wynika z większego udziału sprzedawanych SUV-ów. W Czechach ponad 17% sprzedanych aut miało napęd 4x4, na Słowacji 16%, a w Polsce 10%. Spośród kolorów Czesi i Słowacy najczęściej wybierają srebrnoszary lub biały, a Polacy czarny i srebrnoszary.