We wrześniu br. na polskim rynku wtórnym sprzedano 285 898 samochodów, czyli o 7 105 aut więcej niż w sierpniu br. Jednocześnie średnia cena sprzedanego pojazdu spadła o 677 zł i wyniosła 46 019 zł. Skrócił się także czas oczekiwania na kupca – z 42 dni w sierpniu do 40 dni we wrześniu. Średni wiek auta pozostał bez zmian i wyniósł 11 lat, a średni przebieg obniżył się do 169 329 km. Dane pochodzą z miesięcznego raportu Barometr AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.
„Wrzesień przyniósł dalszy wzrost liczby transakcji na rynku wtórnym, przy jednoczesnym spadku średnich cen i krótszym czasie sprzedaży samochodów. Pokazuje to, że popyt i podaż coraz lepiej się równoważą. Kupujący mają większy wybór i mogą liczyć na bardziej atrakcyjne ceny, a sprzedający, którzy dostosowują swoje oferty do realiów rynkowych, szybciej znajdują nabywców. Spadek średnich cen jest konsekwencją większej presji konkurencyjnej i rosnącej liczby ofert, co dla klientów oznacza lepsze warunki zakupu. Skrócenie średniego czasu sprzedaży do 40 dni to natomiast wyraźny sygnał, że decyzje zakupowe zapadają szybciej niż w poprzednich miesiącach. Jeśli ten trend się utrzyma, ostatni kwartał roku może przynieść ponowne ożywienie rynku” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
We wrześniu 2025 roku na rynku wtórnym w Polsce sprzedano 28 514 samochodów prawie nowych, które mają średnio 3 lata i przebieg do 43 tys. km. To o 358 aut więcej niż w sierpniu br. Średnia cena tych pojazdów wyniosła 148 651 zł, co oznacza spadek o 1 738 zł w porównaniu do sierpnia br. (150 389 zł). O ile średni przebieg nieznacznie wzrósł z 43 550 km do 43 698 km, to średni czas sprzedaży skrócił się do 59 dni, co ponownie czyni go najkrótszym w porównaniu do rynku czeskiego (82 dni) i słowackiego (72 dni).
We wrześniu br. najwięcej sprzedanych zostało samochodów w przedziale 20-40 tys. zł (69 275 aut), co oznacza wzrost wobec sierpnia o 2,6% (67 496 aut), ale jednocześnie spadek o 4,1% w stosunku do września ubiegłego roku (72 201 aut). Wysoka sprzedaż utrzymuje się także wśród najtańszych pojazdów do 10 tys. zł (56 851 aut), co oznacza wzrost w porównaniu do sierpnia br. (54 878 aut), ale spadek rok do roku wobec września 2024 roku (60 251 aut).
Przedziały cenowe samochodów sprzedanych na rynku wtórnym we wrześniu 2025 r:
Przedział cenowy |
Liczba sprzedanych aut |
Średnia cena (zł) |
Średni przebieg (km) |
Średni wiek |
Średni czas sprzedaży |
|
0 – 10 000 zł |
56 851 |
5 588 |
245 737 |
20 |
27 |
|
10 001 – 20 000 zł |
52 483 |
15 200 |
218 908 |
16 |
35 |
|
20 001 – 40 000 zł |
69 275 |
29 750 |
186 450 |
12 |
40 |
|
40 001 – 60 000 zł |
39 124 |
49 902 |
152 761 |
9 |
43 |
|
60 001 – 80 000 zł |
24 787 |
70 174 |
124 395 |
7 |
47 |
|
80 001 – 99 000 zł |
14 956 |
90 312 |
104 002 |
6 |
52 |
|
99 001 – 120 000 zł |
8 086 |
111 308 |
91 901 |
5 |
56 |
|
120 001 – 150 000 zł |
7 789 |
133 711 |
82 013 |
5 |
59 |
|
|
Biorąc pod uwagę dane regionalne, we wrześniu 2025 r. najwięcej samochodów używanych sprzedano w województwie mazowieckim – 47 797 sztuk, a najmniej w opolskim – 3 759. Najdroższe auta oferowano tradycyjnie w województwie mazowieckim, gdzie średnia cena wyniosła 55 107 zł, a najtańsze w lubuskim – 36 168 zł. W porównaniu do sierpnia 2025 roku, największy spadek średnich cen zanotowano w województwie warmińsko-mazurskim – aż o 3 166 zł.
Liczba sprzedanych samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz ze średnią cen, przebiegu i wieku, we wrześniu 2025 r:
Województwo
|
Liczba sprzedanych aut |
Średnia cena (zł) |
Średni przebieg (km) |
Średni wiek |
Średni czas sprzedaży |
Mazowieckie |
47 797 |
55 107 |
165 144 |
11 |
42 |
Wielkopolskie |
36 038 |
45 409 |
157 658 |
11 |
39 |
Śląskie |
33 400 |
45 219 |
159 840 |
11 |
41 |
Małopolskie |
23 464 |
46 813 |
162 870 |
11 |
41 |
Dolnośląskie |
22 353 |
42 420 |
178 074 |
12 |
40 |
Pomorskie |
17 636 |
49 500 |
175 256 |
11 |
38 |
Łódzkie |
16 680 |
42 204 |
171 522 |
12 |
37 |
Kujawsko-Pomorskie |
15 562 |
42 846 |
175 552 |
11 |
39 |
Lubelskie |
11 278 |
38 859 |
190 318 |
12 |
45 |
Podkarpackie |
10 465 |
44 016 |
169 616 |
11 |
36 |
Zachodniopomorskie |
9 921 |
41 813 |
180 703 |
12 |
40 |
Świętokrzyskie |
9 804 |
39 447 |
183 479 |
12 |
39 |
Lubuskie |
7 836 |
36 168 |
182 881 |
12 |
38 |
Warmińsko-mazurskie |
7 711 |
36 936 |
186 159 |
12 |
38 |
Podlaskie |
6 900 |
46 468 |
170 222 |
11 |
42 |
Opolskie |
3 759 |
41 367 |
174 415 |
11 |
40 |
We wrześniu br. najczęściej sprzedawały się samochody z silnikami benzynowymi – 138 327 aut, przed samochodami z silnikami diesla – 117 020. W następnej kolejności znalazły się samochody napędzane LPG (16 597), hybrydowe (11 246), elektryczne (2 651), CNG (41), wodorowe (3), E85 (2).
Z kolei, najczęściej wybieranym modelem na rynku wtórnym w Polsce niezmiennie był Opel Astra, którego średnia cena sprzedaży wyniosła 20 930 zł. Tuż za nim uplasowały się: Volkswagen Golf (28 977 zł) oraz BMW serii 3 (41 081 zł). Podobnie jak w poprzednim miesiącu, najczęściej wybieranym rodzajem nadwozia był hatchback, a następnie SUV oraz kombi.
10 modeli aut używanych najczęściej sprzedawanych na rynku wtórnym w Polsce we wrześniu 2025 r:
Model
|
Liczba sprzedanych aut |
Średnia cena (zł) |
Średnia przebiegu (km) |
Średni wiek |
Średni czas sprzedaży |
|
6 901 |
20 930 |
187 932 |
13 |
38 |
|
5 897 |
28 977 |
193 272 |
13 |
35 |
|
5 490 |
41 081 |
209 703 |
14 |
38 |
|
5 375 |
34 022 |
227 684 |
14 |
39 |
|
4 811 |
23 775 |
185 653 |
11 |
39 |
|
4 711 |
35 163 |
222 786 |
12 |
38 |
|
4 614 |
39 875 |
197 374 |
10 |
38 |
|
4 094 |
56 738 |
220 463 |
13 |
43 |
|
3 475 |
29 867 |
202 106 |
14 |
39 |
|
3 436 |
15 875 |
156 240 |
13 |
33 |