Niemal 70 proc. ofert samochodów z drugiej ręki jest w czterech kolorach: czarnym, szarym, białym i srebrnym. Przy czym, w każdym z tych kolorów na pierwszym miejscu znajdują się hatchbacki. Dane pochodzą z podsumowania ofert sprzedaży aut używanych dostępnych w sieci AAA AUTO w marcu 2024 r. i to właśnie takie kolory najczęściej wybierają kierowcy. Tymczasem, według danych przedstawionych przez iSeeCars.com, kolory żółty, beżowy i pomarańczowy mogą zapewnić najwyższą wartość aut przy ich odsprzedaży.
iSeeCars.com, amerykańska platforma internetowa pomagająca w wyszukiwaniu i zakupie aut nowych oraz używanych, przeanalizowała w ubiegłym roku ponad 1,3 mln 3-letnich samochodów używanych, aby określić wpływ koloru na wartość odsprzedaży. Okazało się, że kolor pojazdu może wpłynąć na jego wartość nawet o 5 000 USD. Przeciętny samochód traci po 3 latach 22,5 proc. swojej wartości, podczas gdy samochody żółte tracą tylko 13,5 proc., co oznacza oszczędność ponad 3 000 USD w porównaniu do przeciętnego pojazdu. Samochody beżowe, pomarańczowe i zielone tracą niecałe 20 proc. swojej wartości. Najbardziej zaś tracą na wartości samochody złote, brązowe i czarne, które po 3 latach tracą ponad 10 000 USD.
Dlaczego tak się dzieje? Jak komentują przedstawiciele iSeeCars, żółtych, pomarańczowych czy zielonych samochodów po prostu jest dużo mniej na rynku niż pozostałych i chociaż relatywnie niewiele osób chce kupić samochody w tych kolorach, chętnych jest więcej, niż dostępnych aut, dlatego jaskrawe kolory dobrze radzą sobie na wtórnym rynku.
Wśród ofert sprzedaży samochodów używanych, najwięcej jednak jest aut w kolorach stonowanych. Z danych AAA AUTO wynika, że w ofercie firmy zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. samochodów, jest w czterech kolorach: czarnym (20,2%), szarym (18,3%), białym (15,1%) i srebrnym (15,1%). W czarnym kolorze sprzedaje się najwięcej hatchbacków, SUVów oraz kombi. Za to najpopularniejszy samochód używany w Polsce – Opel Astra – najczęściej dostępny jest w kolorze srebrnym.
„Wielu kierowców i dealerów uważa, że kolory czarny, szary i srebrny, są bezpieczne pod względem ogólnej akceptacji, ale jak się okazuje na przykładzie amerykańskiego badania, są one zbyt powszechne, żeby utrzymać wyższą wartość samochodu. Dlatego kupujący, którzy szukają bardziej popularnych kolorów, które z jednej strony są akceptowalne, a z drugiej zachowują wartość samochodu, powinni rozważyć zakup auta w kolorach czerwonym, białym lub niebieskim” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Najczęściej występujące kolory samochodów w ofercie AAA AUTO w Polsce w 2023 r:
|
20,16% |
|
18,33% |
|
15,12% |
|
15,09% |
|
10,39% |
|
6,67% |
|
4,05% |
|
3,06% |
|
1,80% |
|
1,77% |
|
1,42% |
|
1,21% |
|
0,47% |
|
0,44% |
|
0,04% |
Najczęściej występujące kolory w podstawowych rodzajach nadwozi samochodów używanych w ofercie AAA AUTO w Polsce w 2023 r:
Hatchback |
SUV |
Kombi |
|||
Czarny |
16,64% |
Czarny |
21,56% |
Czarny |
23,69% |
Srebrny |
16,42% |
Szary |
19,10% |
Szary |
21,08% |
Szary |
15,85% |
Biały |
18,44% |
Srebrny |
19,16% |
Biały |
14,82% |
Srebrny |
7,71% |
Biały |
12,73% |
Niebieski |
12,28% |
Niebieski |
7,54% |
Niebieski |
10,32% |