Nie tylko w Dniu Dziecka rodzice ulegają namowom swoich pociech, ale także biorą pod uwagę ich zdanie kupując samochód. Aż 37 proc. rodziców stwierdziło w brytyjskim badaniu opinii, że dzieci wpływają na decyzje o zakupie kolejnego samochodu. Z kolei, 78 proc. rodziców potwierdziło, że posiadanie dzieci zmusiło ich do zakupu nowego auta. Eksperci AAA AUTO podsumowali najczęściej kupowane samochody rodzinne w 2025 roku.
Bardzo często przeprowadza się badania opinii, których celem jest sprawdzenie co wpływa na decyzje kupujących samochody. Jednak rzadko zastanawia się nad rolą, jaką odgrywają dzieci i siłą ich perswazji. Wyniki badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii przez AutoTrader Group, największą w tym kraju platformę internetową pośredniczącą w sprzedaży aut używanych, wykazały, że kolor auta jest najczęstszym obszarem skutecznej perswazji dzieci, ponieważ 26 proc. z nich wpływa na wybór koloru przez rodziców.
Dzieci najczęściej domagają się, aby samochód miał kolor czerwony (28 proc.), a następnie niebieski (21 proc.), czarny (14 proc.) i różowy (13 proc.). Nie jest zaskoczeniem, że chłopcy wolą czerwone samochody, podczas gdy dziewczynki preferują różowe. Badanie wykazało także, że ojcowie są najbardziej podatni na wpływ dzieci – 37 proc. w porównaniu z 33 proc. matek.
„Jeśli dzieciom nie podoba się kształt lub kolor samochodu, który chcemy kupić, albo nie ma on wtyczki do iPada, musimy być przygotowani na długie dyskusje. Młode pokolenie, czyli dzieci od 3. do 13. roku życia, nazywane pokoleniem Alfa, to już wpływowa grupa konsumentów, która często doradza dorosłym w kwestiach związanych z zakupami. Jak się okazuje mają także coraz większy udział w procesie zakupu samochodu, dzięki czemu zdobywają wiedzę niezbędną, aby wybrać właściwe auto. Zebrane doświadczenia na pewno przydadzą im się w przyszłości, gdy już samodzielnie będą chciały kupić samochód, zwłaszcza na wtórnym rynku, gdzie należy pamiętać o rzetelnym sprawdzeniu historii i stanu technicznego auta” – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Na wybory dzieci wpływa przede wszystkim otoczenie. Do pewnego wieku rodzice są najważniejsi, ale potem pojawiają się wybory dokonywane pod wpływem rówieśników. Drugim źródłem inspiracji są social media i internet, tam dzieci mają kontakt z publikacjami na TikToku i Instagramie. Raport „Generacja Alfa” IRCenter wykazało, że 89 proc. dzieci w wieku 3–13 lat korzysta z internetu raz w tygodniu lub częściej. Średnio spędza tam 1,3 godziny. 70 proc. z nich korzysta z YouTube’a, a 35 proc. – z TikToka, a popularnych twórców internetowych często traktują jak przyjaciół czy rodzeństwo.
Najbardziej popularne rodzinne samochody używane sprzedawane w oddziałach AAA AUTO w Polsce w 2025 r:
Kombi |
SUV |
|
1. |
Opel Astra |
Kia Sportage |
2. |
Skoda Octavia |
Nissan Qashqai |
3. |
Kia Ceed |
Dacia Duster |
4. |
VW Passat |
Hyundai Tucson |
5. |
Ford Focus |
Opel Mokka |
6. |
Opel Insignia |
Toyota C-HR |
7. |
Audi A4 |
Renault Captur |
8. |
Skoda Fabia |
Nissan Juke |
9. |
Hyundai i30 |
Hyundai ix35 |
10. |
VW Golf |
VW Tiguan |