Warszawa, 07 stycznia 2021 r. – Chociaż sieć AAA AUTO, zarządzana przez AURES Holdings, nie mogła sprzedawać samochodów przez wiele tygodni w różnych krajach w zeszłym roku z powodu ograniczeń wprowadzonych przez rządy, a następnie sprzedawała je głównie on-line, osiągnęła piąty najlepszy wynik sprzedaży w swojej prawie trzydziestoletniej historii. Spośród 70.000 sprzedanych samochodów, tradycyjnie najwięcej sprzedano ich w Czechach, a następnie na Słowacji, w Polsce i na Węgrzech. Tym samym AAA AUTO zajmuje pozycję największego dealera samochodów w ramach jednego podmiotu gospodarczego. Pomimo zeszłorocznej pandemii, grupa przekroczyła łączną liczbę 2,5 mln klientów obsługiwanych od 1992 roku.
„Cieszę się, że pomimo wszystkich komplikacji związanych z pandemią koronawirusa, osiągnęliśmy bardzo dobry wynik sprzedażowy. Największy udział w tym ma nieoczekiwany sukces sprzedaży internetowej. Do tego typu handlu przygotowywaliśmy się od kilku lat, a pojawienie się koronawirusa przyspieszyło ten proces z miesięcy do dni i godzin. Nasza zdolność do sprzedaży samochodów poza oddziałami rosła z każdą blokadą i obecnie stanowi około pięćdziesięciu procent dotychczasowej sprzedaży. W szczególności dziękujemy klientom, którzy szybko przystosowali się i przyzwyczaili do zakupu używanego samochodu za pośrednictwem komputera i naszego call center. Oczywiście cały proces nie mógłby przebiegać bez oddanych pracowników, którym chciałabym również podziękować za ich pracę w najtrudniejszym roku naszej grupy” – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
W ubiegłym roku AAA AUTO sprzedała 40.000 samochodów w Czechach, 14.000 na Słowacji, 13.500 w Polsce i 2.500 na Węgrzech. „Spadek naszej sprzedaży z powodu pandemii wynosi około 19% w grupie. To niższa liczba niż w przypadku sprzedaży nowych samochodów i potwierdza sukces naszej strategii szybkiego przejścia na sprzedaż on-line, zwłaszcza podczas pierwszej blokady w marcu. Przez pięć tygodni bez pracy oddziałów nie mieliśmy zerowej sprzedaży i pozyskaliśmy kilka tysięcy nowych klientów” – zaznaczyła Karolina Topolová. W zeszłym roku w AAA AUTO sprzedano on-line łącznie 7.500 samochodów o łącznej wartości prawie dwóch miliardów koron (około 34 milionów zł). Natomiast średnia cena sprzedanego w Polsce używanego samochodu wzrosła do 32.725 zł w porównaniu z 32.270 zł w 2019 roku.
W tym roku firma skupi się na wzroście liczby sprzedawanych samochodów i ekspansji, jeśli pozwoli na to sytuacja pandemiczna. „Wszystko wskazuje na to, że sytuacja ekonomiczna ludzi może się pogorszyć. Z doświadczenia kryzysu gospodarczego sprzed dziesięciu lat wiemy, że takie warunki przeważnie oznaczają większy popyt na używane samochody. Dlatego uważam, że nasz cel powrotu do wolumenów sprzedaży z 2019 roku w tym roku lub nawet ich przekroczenie, jest realistyczny. Oczywiście wszystko będzie zależało od tego, czy i jak szybko zakończy się kryzys związany z koronawirusem” – dodała Karolína Topolová. Oznaczałoby to, że grupa powinna sprzedać w tym roku około 86.000 aut. „Jednocześnie chciałabym docenić obecną pomoc państw, która we wszystkich krajach naszej działalności pozwala nam w sposób zasadniczy przezwyciężyć kryzys” – podsumowała Karolina Topolová.
Najpopularniejszym samochodem sprzedawanym w całej grupie od dawna jest Škoda Octavia. Jest siłą napędową szczególnie w Czechach i na Słowacji, gdzie zajęła pierwsze miejsce. W Polsce zajęła trzecie miejsce, a na Węgrzech czwarte. Drugie i trzecie miejsce w Czechach i na Słowacji zajmują dwa inne bardzo popularne modele, którymi są Škoda Fabia i Volkswagen Passat. Natomiast Opel Astra od dawna cieszy się największą popularnością w Polsce i na Węgrzech, zajmując 9 miejsce na Słowacji, a w Czechach aż 29. Ford Focus zajmuje z kolei drugie miejsce w tych krajach.
TOP 10 najlepiej sprzedających się samochodów w sieci AAA AUTO w 2020 roku:
Republika Czeska |
Słowacja |
Polska |
Węgry |
Škoda Octavia |
Škoda Octavia |
Opel Astra |
Opel Astra |
Škoda Fabia |
Škoda Fabia |
Ford Focus |
Ford Focus |
VW Passat |
VW Passat |
Škoda Octavia |
Suzuki Swift |
Škoda Superb |
VW Golf |
Škoda Fabia |
Škoda Octavia |
VW Golf |
KIA Sportage |
VW Passat |
VW Passat |
Hyundai i30 |
Škoda Superb |
Opel Insignia |
Renault Megane |
Ford Focus |
Kia Ceed |
VW Golf |
VW Golf |
Škoda Rapid |
Ford Focus |
Opel Corsa |
Ford Mondeo |
Kia Ceed |
Opel Astra |
Renault Clio |
Opel Corsa |
Ford Mondeo |
Hyundai i30 |
Dacia Duster |
Suzuki Vitara |
W Polsce w 2020 roku najpopularniejszą wersją auta używanego jest hatchback, którą kupiło 42% klientów. To wciąż najwyższy wskaźnik wśród wszystkich krajów, ponieważ generalnie można zaobserwować rosnący trend popularności wersji kombi. Na przykład w Czechach auta kombi zajęły pierwsze miejsce, po raz pierwszy od 29 lat, od kiedy AAA AUTO rozpoczęła działalność. W Polsce ponad 18% osób kupiło kombi.
„Duży wpływ na ten trend miała pandemia, ponieważ ludzie kupowali samochody z myślą o większym bezpieczeństwie, aby bardziej chronić się przed wirusem. Podróżowanie własnym samochodem jest bowiem bezpieczniejsze niż transportem publicznym” – dodała Karolina Topolová. Coraz większą popularnością cieszą się SUV-y, które stanowiły prawie 18% całkowitego wolumenu sprzedaży samochodów w Polsce. W 2019 roku było to o ponad 2% mniej.
W ubiegłym roku większość klientów, aż 70%, wybrała samochody benzynowe, podobnie jak w 2019 roku. Z kolei, samochody z napędem alternatywnym były sprzedawane na Słowacji dwa razy częściej niż w 2019 roku. W Polsce samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów preferowało około 13% klientów. Mimo, że w 2020 roku widać wzrost jej popularności, to nadal mniej klientów wybierało taką skrzynię biegów, niż np. w Czechach i na Słowacji, gdzie jest preferowana przez jedną czwartą klientów.