Warszawa, 4 kwietnia 2019 r. – w tym roku Grupa AURES Holdings przyspiesza ekspansję. Od 1 kwietnia działają trzy nowe centra AAA AUTO w Polsce i na Węgrzech, kolejne dwa zostaną otwarte w Polsce w ciągu kilku tygodni, a do końca roku zostanie otwartych jeszcze kilka lokalizacji. W Katowicach powstało nowe centrum telefonicznej obsługi klienta, a na Słowacji – pierwszy zagraniczny oddział wypożyczalni samochodów Mototechna Drive. Ekspansja jest głównym narzędziem do osiągnięcia ambitnego celu sprzedaży – 100.000 samochodów w tym roku w całej grupie. Udałoby się tym samym przekroczyć rekord 83.000 z ubiegłego roku.
„Chcemy skorzystać z szybkiego rozwoju polskiego rynku, gdzie rośniemy o 53% rok do roku i także w tym roku udaje nam się osiągać takie wyniki” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna i Prezes Zarządu AURES Holdings, które prowadzi międzynarodową sieć centrów samochodowych AAA AUTO. „Tegoroczny plan dla Polski to 16.000 sprzedanych samochodów, czyli zaczynamy się zbliżać do wyniku sprzedaży na Słowacji. W Polsce znajduje się nadal mniej centrów niż na Słowacji, ale obsługują one większe regiony. Uważamy, że biorąc pod uwagę planowaną ekspansję na Węgrzech moglibyśmy się w tym roku wyraźnie zbliżyć do granicy 100.000 sprzedanych samochodów” – dodała Karolína Topolová.
Nowy oddział zakupowy działa od 1 kwietnia w Bielsku-Białej. Na Węgrzech (w Miszkolcu) również otwarto nowy tego typu oddział, jak również centrum full service na zachodnich obrzeżach Budapesztu (Budaörsi).
„Wkrótce otworzymy oddział zakupowy na północy Krakowa. Planujemy też otwarcie standardowego centrum w Bydgoszczy i Łodzi. Poszukujemy również lokalizacji dla drugiego dużego oddziału w Warszawie. Rozglądamy się także za odpowiednimi lokalizacjami o powierzchni około 1,5 hektara przeznaczonymi na centra w stolicach poszczególnych województw, w dawnych strefach przemysłowych, w pobliżu centrów handlowych, z naturalną koncentracją potencjalnych klientów. Oddziały powinny oferować od początku co najmniej 300 samochodów i powinny cechować się potencjałem dalszego rozwoju. Chcielibyśmy się znaleźć w tych 16 miastach do końca 2024 roku” – powiedział František Švec, Dyrektor Wykonawczy AAA AUTO Polska. Częścią ekspansji w Polsce jest uruchomienie nowego centrum telefonicznego w Katowicach, które działa od początku marca.
W pierwszym kwartale grupa sprzedała 20.000 samochodów. Niemniej jednak nowo otwierane lub rozszerzane oddziały, których rezultaty będą znane w późniejszej części roku, jeszcze nie zostały wliczone do wyników.
„Na przykład w lutym przenieśliśmy się do większej lokalizacji w Krakowie, która już teraz ma świetne wyniki. Dzięki temu już teraz sprzedajemy w Polsce o 70% więcej samochodów niż rok wcześniej. Na Węgrzech jeden oddział nie wystarczał już na potrzeby całego Budapesztu, więc w tym tygodniu otworzyliśmy centrum samochodowe po drugiej stronie miasta” – podkreśliła Karolína Topolová. Na wzrost w ramach grupy wpływ ma również udział segmentu tzw. prawie nowych samochodów – stanowią one ponad 20% aut sprzedawanych w Republice Czeskiej. Są to prawie nowe pojazdy (najczęściej dwuletnie) w większości jeszcze z ważną gwarancją fabryczną. W Polsce AAA AUTO rozpoczęło sprzedaż tego typu pojazdów w ubiegłym roku pod marką AAA AUTO Premium.
Najpopularniejsze samochody i trendy w sprzedaży grupy
W pierwszym kwartale najlepiej sprzedającym się samochodem używanym w sieci AAA AUTO w Polsce był Opel Astra. Na kolejnych lokatach uplasowały się Ford Focus i Skoda Octavia.
Najczęściej sprzedawane samochody w sieci AAA AUTO w I kwartale 2019 roku |
||||
Polska |
Słowacja |
Czechy |
Węgry |
|
1. |
Opel Astra |
Škoda Octavia |
Škoda Octavia |
Opel Astra |
2. |
Ford Focus |
Škoda Fabia |
Škoda Fabia |
Ford Focus |
3. |
Škoda Octavia |
Volkswagen Passat |
Škoda Rapid |
Suzuki Swift |
4. |
Renault Clio |
Kia Sportage |
Volkswagen Passat |
Volkswagen Golf |
5. |
Volkswagen Golf |
Opel Astra |
Hyundai i30 |
BMW 3 |
6. |
Ford Mondeo |
Ford Focus |
Škoda Superb |
Opel Corsa |
7. |
Škoda Fabia |
Škoda Superb |
Frod Focus |
Škoda Octavia |
8. |
Toyota Auris |
Volkswagen Golf |
Volkswagen Golf |
Volkswagen Polo |
9. |
Renault Megane |
Kia Ceed |
Kia Sportage |
Renault Clio |
10. |
Volkswagen Passat |
Hyundai ix35 |
Ford Mondeo |
Ford Fiesta |
W I kwartale 2019 r. w porównaniu z tym samym okresem 2018 roku wyraźnie wzrosło zainteresowanie markami Audi, BMW i Mercedes-Benz. Znacznie wzrosła sprzedaż SUV-ów (o 118%), MPV (o 57%) i aut z nadwoziem kombi (o 73%). Jeśli chodzi o preferencje dotyczące paliwa, 71% klientów AAA AUTO w Polsce kupuje samochody napędzane silnikami benzynowymi. Nieznacznie zwiększyło się zainteresowanie samochodami z silnikiem diesla – ich sprzedaż rośnie szybciej.
Innowacje
Rozwój AAA AUTO będą wspierały również wprowadzane innowacje. W ubiegłym roku w ramach grupy powstało innowacyjne laboratorium AuresLab, które działa już ponad rok. Przez ten czas opracowano projekty dotyczące sprzedaży pojazdów inwestycyjnych, ustanowienia specjalnego segmentu sprzedaży samochodów na paliwa alternatywne i pojazdów elektrycznych, wprowadzenia wypożyczalni samochodów i carsharingu dla firm oraz sprzedaży samochodów on-line.
„Obecnie projekty te z powodzeniem działają w Republice Czeskiej. Zamierzamy je stopniowo wprowadzać w innych krajach. Na przykład w tym miesiącu uruchomimy w Bratysławie pierwszy oddział naszej wypożyczalni samochodów Mototechna Drive” - powiedział Petr Vaněček, Dyrektor Operacyjny AURES Holdings, który odpowiada za innowacje w ramach grupy. „Dzięki AuresLab nowopowstała marka AuresApps skupia się na rozwoju i sprzedaży specjalistycznych rozwiązań oprogramowania. Aplikacje Algorithmic Pricing do wyceny pojazdów, czy Stock Allocation do zarządzania stanami magazynowymi dowodzą naszych sukcesów w kilku krajach poza zwyczajowym obszarem naszej działalności, na przykład w Rosji lub RPA. Prowadzimy też rozmowy o sprzedaży do USA i Kazachstanu” – dodał Petr Vaněček.
Przepisy
AAA AUTO docenia najnowsze rozwiązania prawne dotyczące rynku samochodów używanych w Polsce.
„Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę na problem, który uważamy za najważniejszy na rynku samochodów używanych w Europie Środkowej. Cofanie liczników, najczęściej w przypadku importowanych samochodów używanych, jest oszustwem, które deformuje rynek, szkodzi jego wizerunkowi i prowadzi do strat finansowych konsumentów. Dlatego cieszymy się, że być może również dzięki naszemu wkładowi w dyskusję udało się przyjąć projekt ustawy w Sejmie, na podstawie której cofanie liczników w Polsce powinno być karane. Groziłaby za to kara do pięciu lat pozbawienia wolności. To oczywiście dla nas jasne, że proces legislacyjny jeszcze się nie zakończył i ustawa może się zmienić w Senacie, ale wierzymy, że zostanie ostatecznie przyjęta” – podkreślił Petr Vaněček.
Podobne standardy przyjęto ostatnio w Czechach i na Słowacji – w efekcie ograniczono możliwości działania „mafii licznikowej”. Aby całkowicie wyeliminować ten problem, zdaniem AAA AUTO potrzebne będą działania na szczeblu UE, ponieważ przekręcanie liczników to problem ponadgraniczny i jest to forma międzynarodowej przestępczości zorganizowanej.
„Najlepiej byłoby zatem, gdyby każde państwo, w tym Polska, miało swój własny system ewidencji przebiegu ze wszystkich dostępnych źródeł, jak sprzedawcy nowych i używanych samochodów, zakłady ubezpieczeń, stacje kontroli technicznej, policja, leasingodawcy, firmy udzielające kredytów, biegli sądowi. Powinno nastąpić wprowadzenie wymiany danych między wszystkimi krajami. Dopóki tak się nie stanie, dopóty poważni sprzedawcy samochodów używanych będą walczyć z nieuczciwą konkurencją, a konsumenci będą oszukiwani” – wyjaśnił Petr Vaněček.
Samochody używane z importu
We wszystkich krajach, w których AAA AUTO prowadzi działalność, obserwuje się rosnący popyt na pojazdy pochodzenia krajowego (nie z importu).
„Klienci już wiedzą, jak wiele zagrożeń niosą ze sobą pojazdy importowane. Oprócz przekręconych liczników to problemy z legalnością pochodzenia, ze sfałszowanym rokiem produkcji lub są to źle naprawione pojazdy po ciężkich wypadkach, jak również oszustwa VAT” – powiedział Petr Vaněček. „Dlatego w AAA AUTO specjalizujemy się w samochodach pochodzących z danego kraju, w których możemy przeprowadzić naprawdę drobiazgową kontrolę. Nie jest ona możliwa w przypadku samochodów importowanych ze względu na brak informacji” – dodał Petr Vaněček.
Efekt jest taki, że AAA AUTO odrzuca do 70% samochodów, które zainteresowani oferują oddziałom zakupowym.
„Ludzie często dowiadują się dopiero u nas, jaką nieciekawą historię ma ich auto, i że dali się oszukać przy jego zakupie z importu lub od innej osoby fizycznej. Samochód z ulicy to wielka ilość zagrożeń, których profesjonalni sprzedawcy potrafią uniknąć” – podkreślił Petr Vaněček. „Jednym ze sposobów unikania ryzyka przez AAA AUTO zakupów samochodów na własność – nie wedle zasad komisowych. Tylko wtedy jesteśmy w stanie udzielić dożywotniej gwarancji pochodzenia na samochód i dokonać zwrotu pieniędzy w przypadku problemów” – podsumował Petr Vaněček.