Warszawa, 22 marca 2017 r. – Według indeksu Samar DNB średnia cena sprzedaży nowego samochodu w 2015 roku wynosiła około 90 tys. PLN. Z chwilą opuszczenia salonu samochodowego auto traci na wartości około 11 proc., a więc do domu przyjedziemy samochodem tańszym o niemal 10 tys. PLN. Niestety z czasem następuje coraz większa utrata watości auta. Cena nowego auta spada aż o 19 proc. w pierwszym roku użytkowania. Oznacza to, że auto, za które zapłaciliśmy 90 tys. PLN po roku warte będzie około 73 tys. PLN, a po trzech latach jego wartość spadnie średnio o 46 proc., do kwoty około 49 tys. PLN!
Dlaczego tak się dzieje? Eksperci AAA AUTO określili kluczowe czynniki, które sprawiają, że część samochodów traci szybciej na wartości:
1. Przebieg większy niż 20.000 km rocznie.
2. Wysoka awaryjność marek aut wynikająca z badań satysfakcji ich właścicieli.
3. Zbyt duża liczba właścicieli – im mniej, tym lepiej.
4. Uszkodzenia karoserii, wnętrza, silnika, układu jezdnego.
5. Niekompletna historia serwisowa i niestosowanie się do zaleceń producenta.
6. Duże i luksusowe auta tracą więcej, ponieważ wymagają kosztowniejszej obsługi serwisowej i droższych cześci zamiennych.
7. Wysokie spalanie.
„Im wyższa cena nowego samochodu, tym szybciej traci on na wartości, a jeszcze szybciej spada wartość wyposażenia. Dlatego warto przed zakupem samochodu zastanowić się nad dobrze wyposażonym i utrzymanym autem używanym, które można kupić już za równowartość kosztu utraty wartości nowego samochodu. To bardzo dobra alternatywa nie tylko dla osób dysponujących ograniczonymi środkami i szukających rodzinnego, ekonomicznego auta, ale także dla tych, którzy chcą kupić samochód klasy wyższej. Przykładem może być dostępna w salonie AAA AUTO Toyota Avensis Kombi 1.8 VVT-i, 147 KM z 2013 roku, która jako nowa kosztowała ponad 100 tys. PLN, a u nas jej cena wynosi obecnie 64 tys. PLN, czyli niemal o 40 proc. mniej!“ – powiedział Leos Pilnaj, Dyrektor Generalny AAA Auto w Polsce.
Przykłady samochodów używanych, które można kupić za około 40 tys. PLN, czyli równowartość średniego kosztu utraty wartości nowego samochodu po trzech latach:
Opel Insignia Combi 2.0 CDTI z 2011 roku
Cena – nowy 2011: 100 tys. PLN
Cena – używany 2017: 43 tys. PLN
Ford Mondeo 1.6i z 2014 roku
Cena – nowy 2014: 90 tys. PLN
Cena – używany 2017: 41 tys. PLN
Volkswagen Jetta 1.4 TSI z 2012 roku
Cena – nowy 2012: 75 tys. PLN
Cena – używany 2017: 40 tys. PLN
|
|
|
|
|