Z raportu przygotowanego z okazji Dnia Kobiet przez AAA AUTO wynika, że kobiety coraz częściej decydują się na zakup dużych samochodów, napędzanych silnikami benzynowymi. O ile w poprzednich latach najczęściej wybierały samochody miejskie, obecnie preferują SUVy, które w sieci AAA AUTO kupują nawet częściej niż mężczyźni.
W polskich oddziałach AAA AUTO SUVy kupuje 28 proc. kobiet i 27 proc. mężczyzn. W przypadku hatchbacków, które są drugim w kolejności wyborem Polek, różnica jest jeszcze większa, bowiem decyduje się na nie aż 43 proc. pań wobec 31 proc. panów. Z kolei, trzecim wyborem pań są samochody kombi (13 proc.), ale w tym wypadku zdecydowanie wyprzedzają je mężczyźni (20 proc.).
Raport AAA AUTO przygotowany z okazji Dnia Kobiet pokazuje, że 65 proc. pań wybiera samochody używane z silnikami benzynowymi, czyli częściej niż mężczyźni (57 proc.), ale także częściej niż kobiety w Czechach czy w Słowacji (59 proc.). Jednocześnie, Polki zdecydowanie rzadziej decydują się na diesle (21 proc.) niż Czeszki i Słowaczki (36 proc.).
Wybierając samochód, kobiety są bardzo pragmatyczne, przedkładając praktyczność samochodu nad przesadne wyposażenie dodatkowe. Według analizy rynku przeprowadzonej przez AAA AUTO, panie coraz częściej wybierają większy bagażnik, automatyczną skrzynię biegów, silniki benzynowe, a zwłaszcza młodsze auta.
„Jedną czwartą naszych klientów stanowią kobiety, których pragmatyzm w wyborze auta obserwujemy już od dawna. Niezależnie od tego, czy są Polkami, Czeszkami czy Słowaczkami, wszystkie koncentrują się bardziej na swoich rzeczywistych potrzebach w zakresie posiadanych możliwości finansowych. Z małych, praktycznych samochodów ze skromnym wyposażeniem, kobiety częściej przesiadają się do dużych SUV-ów lub kombi. Ważnym elementem jest dla nich dodatkowe wyposażenie w postaci zestawu głośnomówiącego zapewniającego bezpieczną jazdę, czujniki parkowania, tempomat czy system automatycznego zatrzymywania się przed przeszkodą” – powiedziała Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Według raportu AAA AUTO najcześciej wybieranym przez Polki używanym samochodem spalinowym jest Opel Astra, a elektrycznym Mazda-MX30. Z kolei, Czeszki i Słowaczki wybierają Skodę Octavię oraz auta elektryczne: BMW i3 oraz Volkswagen e-up! Okazuje się, że kobiety rzadko kupują samochód ze względu na jego kolor, chociaż może to pomóc w podjęciu decyzji w przypadku kilku identycznych samochodów. Polki preferują auta w kolorze czarnym (18 proc.), szarym i srebrnym, a Czeszki i Słowaczki: szare, białe i czarne. Tylko 7 proc. Polek decyduje się na samochody z napędem 4x4, a 24 proc. na automatczyną skrzynię biegów.
Najczęściej kupowane modele aut przez kobiety i mężczyzn w AAA AUTO w Polsce w 2024 r:
|
Kobiety |
Mężczyźni |
||
1. |
Opel Astra |
4,20% |
Opel Astra |
4,90% |
2. |
Toyota Yaris |
2,50% |
Kia Sportage |
2,80% |
3. |
Kia Sportage |
2,50% |
Skoda Octavia |
2,40% |
4. |
Renault Clio |
2,20% |
Nissan Qashqai |
2,10% |
5. |
Opel Corsa |
2,10% |
Ford Focus |
2,00% |
6. |
Nissan Qashqai |
2,10% |
Opel Insignia |
2,00% |
7. |
Citroen C3 |
2,00% |
VW Golf |
1,90% |
8. |
Skoda Fabia |
1,80% |
VW Passat |
1,80% |
9. |
Renault Megane |
1,70% |
Toyota Corolla |
1,80% |
10. |
Kia Ceed |
1,50% |
Renault Megane |
1,60% |
Najczęściej wybierane rodzaje silników w samochodach kupowanych przez kobiety i mężczyzn w AAA AUTO w Polsce w 2024 r.:
|
Rodzaj silnika |
Kobiety |
Mężczyźni |
1. |
Benzyna |
65,10% |
56,70% |
2. |
Diesel |
21,50% |
30,00% |
3. |
Hybryda |
5,00% |
4,80% |
4. |
LPG |
8,20% |
8,30% |
5. |
Samochód elektryczny |
0,20% |
0,30% |
6. |
CNG |
0,00% |
0,00% |
7. |
E85 |
0,00% |
0,00% |