Warszawa, 22 maja 2019 r. – W nowym Kodeksie Karnym Sejm zlikwidował dopiero co uchwalone przepisy, nakładające karę od 3 miesięcy do 5 lat więzienia za zmienianie wskazań liczników samochodowych. Mówiący o tym w art. 306a kk przepis został wprowadzony ustawą z 15 marca 2019 roku. Przedstawiciele rynku samochodów używanych mówią o fatalnej pomyłce ustawodawcy i wierzą, że zostanie ona szybko naprawiona.
Ustawę ogłoszono dopiero 10 maja br. i nie zdążyła jeszcze wejść w życie (14 dni od ogłoszenia). Z tego powodu nie był uwzględniony w obowiązującym obecnie tekście i nikt w Sejmie już nie pamiętał, że jednostka redakcyjna "306a" jest już zajęta. W ubiegłym tygodniu Sejm w art. 306a Kodeksu Karnego wpisał zupełnie inną normę. Przepis dotyczący oszustwa licznikowego został więc z Kodeksu wyrzucony.
25 maja 2019 roku miała zacząć obowiązywać nowelizacja prawa o ruchu drogowym, wycelowana w nieuczciwych handlarzy używanymi samochodami, którym za cofanie liczników będzie groziła kara do 5 lat więzienia (Art. 2 Ustawy z 15 marca 2019r.). Mimo wprowadzonej zmiany, w Polsce nadal jednak będą oferowane używane samochody z przekręconymi licznikami. Według AAA AUTO, nawet 80 proc. aut używanych, które pochodzą z importu, może mieć zaniżony przebieg.
Co roku miliony konsumentów w Unii Europejskiej podczas zakupu samochodu używanego mają do czynienia z cofniętym licznikiem kilometrów. Zgodnie z ostrożnymi szacunkami, Unia traci na tym procederze od 5,6 do 9,6 miliarda euro rocznie. Nieskomplikowana czynność i niewystarczające prawodawstwo czynią ze zmniejszania przebiegu samochodu łatwy sposób na duży zarobek. A ten sięga tysięcy euro na jedno auto. Większość państw stworzyła już swoje systemy walki z tymi oszustwami. Działają jednak tylko przy założeniu, że pojazd ciągle znajduje się w państwie pierwszej rejestracji. Standardowa praktyka to sprzedaż za granicę – właśnie wtedy najczęściej dochodzi do manipulacji historią pojazdu.
Według ekspertów AAA AUTO aż 80 proc. aut używanych z importu może mieć cofnięte liczniki. W 2018 roku zostało sprowadzonych do Polski ponad 1 mln takich samochodów (1.003.290 aut), co oznacza wzrost o 7 proc. w stosunku do 2017 roku. Za 97 proc. importu odpowiadają osoby prywatne. W skali roku oznacza to ogromny napływ aut z cofniętymi licznikami.
Zmiany znajdują się w Ustawie z 15 marca 2019 roku o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy – Kodeks karny (http://dziennikustaw.gov.pl/du/2019/870/1).