Nowy Barometr AAA AUTO: rzeczywista liczba sprzedanych aut na rynku wtórnym

Analitycy grupy AURES Holdings, operatora największej w Europie Środkowej sieci sprzedaży samochodów używanych i niemal nowych AAA AUTO, przedstawiają nowe dane obrazujące sytuację na całym polskim rynku wtórnym. Po raz pierwszy przedstawiane są statystyki rzeczywistych transakcji sprzedaży, które miały miejsce w danym miesiącu kalendarzowym na całym rynku wtórnym w Polsce, a nie jedynie liczbę pojazdów oferowanych w ogłoszeniach. To unikalne dane, które jak dotąd nie były dostępne. Zgodnie z nową analizą, w marcu br. na polskim rynku wtórnym sprzedano 256 788 samochodów, a ich średnia cena wyniosła 40 577 zł.

„Szczegółowo analizujemy dane z polskich ogłoszeń, a dzięki naszym zaawansowanym narzędziom eliminujemy wygasłe oferty. Jeśli auto znika z oferty, monitorujemy, czy pojawi się ponownie w ciągu kolejnych ośmiu dni - jeśli tak, łączymy go z oryginalnym ogłoszeniem. Gdy znika na stałe, uznajemy je za ostatecznie sprzedane. W analizie wspierają nas także narzędzia sztucznej inteligencji, dzięki czemu uzyskane dane są bardzo dokładne“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO. „Wtórny rynek motoryzacyjny, mimo drobnych wahań, rośnie nieprzerwanie od ponad roku. Potwierdza to liczba niemal 257 000 samochodów używanych, które w marcu znalazły swoich właścicieli w całej Polsce. Wzrost sprzedaży notujemy zarówno w AAA AUTO, jak i na sąsiednich rynkach Europy Środkowej, co pokazuje wyraźne ożywienie w całym regionie“ – dodała Karolína Topolová.

Średni przebieg sprzedanego auta w marcu br. wynosił 130 600 km, średni wiek 11 lat (rok produkcji 2014), a czas oczekiwania na kupca wynosił przeciętnie 43 dni, czyli o 3 dni krócej niż rok wcześniej.

Samochody z silnikiem diesla należą do tych najczęściej sprzedawanych na rynku wtórnym w Polsce, jednak ich udział stopniowo maleje. W marcu ubiegłego roku stanowiły one 48,6% wszystkich sprzedanych aut, a w marcu bieżącego roku było to już 45,1%. Spadek ten wynika z rosnącej popularności aut benzynowych (44,8%) oraz elektrycznych (0,7%).

„Duże znaczenie ma tu zużycie paliwa. Nowoczesne auta benzynowe dorównują dieslom pod tym względem, a podobne ceny paliw dodatkowo to wspierają. Elektryki wciąż są najtańsze w eksploatacji, a ich rosnąca popularność i spadające ceny tylko zwiększają ich atrakcyjność. Co więcej, w naszej sieci sprzedaży większym zainteresowaniem od dawna cieszą się auta benzynowe – w Polsce stanowią one aż 71%“ – wyjaśnia Karolina Topolová.

W marcu br. najkrócej na sprzedaż czekały auta z silnikiem diesla – średnio 42 dni (o 4 dni krócej niż rok temu). Niewiele dłużej sprzedawały się auta benzynowe – 43 dni, co oznacza przyspieszenie o 3 dni rok do roku. Sprzedaż samochodów elektrycznych trwała najdłużej – 68 dni, ale to i tak aż o 12 dni krócej w porównaniu do zeszłego roku.

„Stan licznika od lat przemawia na niekorzyść aut z silnikiem diesla, zazwyczaj mają one za sobą dłuższą historię eksploatacji” – komentuje Karolína Topolová. Średni przebieg sprzedanego diesla wynosi 163 000 km, w przypadku samochodów benzynowych to 106 500 km, a auta elektryczne – jako najmłodsze w zestawieniu (średnio 4–5 lat) – mają na liczniku zaledwie 46 700 km.

Jeśli chodzi o ceny – diesle były kupowane w marcu br. średnio za 37 700 zł, samochody benzynowe za 41 528 zł. Elektryki wciąż są ponad dwukrotnie droższe, choć ich cena systematycznie spada. O ile w marcu ubiegłego roku przeciętna cena auta elektrycznego wynosiła 136 416 zł, to w tym roku w marcu, było to już tylko 91 603 zł.

Wśród najczęściej kupowanych modeli na rynku wtórnym w marcu 2025 roku znalazły się: Opel Astra (2,6%), Audi A4 (2,3%) oraz BMW Serii 3 (2,2%). W segmencie aut elektrycznych największą popularnością cieszyły się: Nissan Leaf (5,4%), Tesla Model 3 (4,8%) i BMW i3 (3,2%). Warto również zauważyć, że pozycja aut z manualną skrzynią biegów systematycznie słabnie – automaty stanowią już 1/3 wszystkich transakcji na polskim rynku wtórnym.




Cenimy Twoją
prywatność

Pliki cookies są wykorzystywane do przechowywania Twoich ustawień i preferencji, analizy ruchu na naszych stronach, zapewniania funkcji mediów społecznościowych oraz personalizacji treści i reklam. Informacjami o korzystaniu z naszych stron dzielimy się również z naszymi partnerami z branży mediów społecznościowych, reklamy i analizy. Wyrażasz swoją zgodę firmie AUTOCENTRUM AAA AUTO sp. z o.o. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityka Cookie.

Zarządzaj plikami cookie

Polityka prywatności

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort przeglądania. Spośród tych plików cookie, pliki cookie sklasyfikowane według potrzeb są przechowywane w Twojej przeglądarce, ponieważ są one niezbędne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookie stron trzecich, aby pomóc nam przeanalizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny w celu przechowywania preferencji użytkownika oraz dostarczania treści i reklam, które są dla Ciebie odpowiednie. Te pliki cookie będą przechowywane w Twojej przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Masz również możliwość rezygnacji z tych plików cookie. Jednak rezygnacja z niektórych z tych plików cookie może wpłynąć na wygodę przeglądania. Więcej informacji znajdziesz w naszym Polityka Cookie.


Koniecznie Zawsze aktywny

Niezbędne pliki cookie są kluczowe dla podstawowych funkcji witryny i bez nich witryna nie będzie działać zgodnie z przeznaczeniem. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.


Funkcjonalny

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać określone funkcje, takie jak udostępnianie treści witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i inne funkcje osób trzecich.


Analityczny

Analityka służy do zrozumienia, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o wskaźnikach odwiedzających, współczynnikach odrzuceń, źródłach ruchu i nie tylko.


Marketing

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym spersonalizowanych reklam na podstawie stron, które wcześniej odwiedzili, oraz do analizy skuteczności kampanii reklamowe



Anuluj

Obecnie 69 specjalistów dostępnych online Zadzwoń do mnie
ZAKUP ONLINE
Kup swój nowy samochód,
szybko i łatwo ONLINE
  • Oszczędność czasu
  • Samochód dostarczymy do domu
  • 14 dni na zwrot samochodu
    Wygodnie i bezpiecznie, pewne pochodzenie i historia
Oferta samochodów