Warszawa, 19 luty 2019 r. – Aż o 52 proc. zwiększyła się liczba używanych aut hybrydowych oferowanych na sprzedaż w 2018 roku. Z raportu AAA AUTO wynika, że w ubiegłym roku Polacy wystawili na sprzedaż 6.057 używanych hybryd, a w 2017 roku 3.988. Informacje zostały przygotowane w oparciu o analizę danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych.
Niekwestionowanym liderem wśród marek używanych samochodów hybrydowych w 2018 roku była Toyota. Na drugim miejscu znalazł się Lexus, a na trzecim Peugeot. Z analizy AAA AUTO wynika, że mediana ceny używanej hybrydy wynosiła 61.200 PLN. Oferowane do sprzedaży używane auta hybrydowe są bardzo młode, ponieważ mediana wieku wyniosła niecałe 3.5 roku. Podobnie mediana przebiegu była relatywnie niska, nieco ponad 60.000 km.
Oto ranking najczęściej oferowanych do sprzedaży używanych aut hybrydowych w 2018 roku:
1. Toyota Auris |
2. Toyota Prius |
3. Toyota Yaris |
4. Toyota RAV 4 |
5. Lexus RX |
6. Toyota C-HR |
7. Lexus CT |
8. Peugeot 508 |
9. Lexus GS |
10. Lexus NX |
„Używane samochody hybrydowe Toyoty i Lexusa są cenione przez kierowców głównie za ich dobrą jakość wykonania i relatywnie małą awaryjność. Generalnie, głównymi przyczynami awarii hybryd są: wysoki przebieg, czyli około 200 tysięcy kilometrów, zaawansowany wiek oraz dłuższe przestoje auta. Dlatego planując zakup używanej hybrydy należy wybierać spośród aut relatywnie młodych i z niewielkim przebiegiem. Poza tym, należy także wziąć pod uwagę sposób korzystania z auta, czy będzie ono służyło nam do jazdy w mieście, podczas krótkich podróży, czy na dłuższych trasach“ – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Zanim kupimy używane auto hybrydowe powinniśmy zdecydować, czy korzyści wynikające z jego użytkowania przewyższą te, które oferują nam pojazdy z silnikami benzynowym oraz dieslem. Podczas gdy hybryda gwarantuje znakomitą ekonomikę spalania oraz niską emisyjność, nie dla wszystkich będzie ona stanowiła oczywisty wybór.
Jeśli na co dzień podróżujemy na długich trasach z dużymi prędkościami, a jazdę w mieście z małą prędkością ograniczamy do minimum, najprawdopodobniej okaże się, że samochód hybrydowy zużywa nie mniej paliwa niż nowoczesny diesel. Podobnie, jeśli mieszkamy poza miastem i korzystamy z samochodu tylko podczas krótkich podróży lokalnych, bez wzmożonego ruchu, auto hybrydowe raczej nie zaoferuje znaczących oszczędności w kosztach eksploatacji. Wynika to z faktu, że tylko ułamek każdej podróży będzie pokonywany przy niskich prędkościach, przy których hybrydy przełączą się na tryb całkowicie elektryczny.
Natomiast mieszkając w dużym mieście, codzienna jazda samochodem wymaga częstego zatrzymywania się w ruchu ulicznym, wówczas auto hybrydowe może być bardzo rozsądnym wyborem, ponieważ więcej czasu podróżujemy z prędkością, którą zapewnia silnik elektryczny.