Unia Europejska jest trzecim co do wielkości rynkiem e-commerce na świecie, z łączną sprzedażą detaliczną online na poziomie 498 mld USD rocznie, według szacunków firmy badawczej Webretailer. Natomiast wartość polskiego rynku e-commerce wynosi około 100 mld zł, a zakupy w sieci robi niespełna 80 proc. internautów. Swój udział w tym rynku ma także branża motoryzacyjna. Według badania firmy doradczej McKinsey ponad 80 proc. klientów nowych samochodów i prawie 100 proc klientów samochodów używanych poszukiwania zaczyna w internecie. Potwierdzają to dane AAA AUTO, której stronę z ofertami samochodów używanych odwiedziło w lutym 2023 roku prawie 40 proc. internautów więcej niż w tym samym okresie 2022 roku.
Zachowania konsumentów motoryzacyjnych szybko się zmieniają. W dzisiejszych czasach coraz więcej nabywców samochodów woli najpierw dokładnie przestudiować i porównać oferty samochodów online, a dopiero potem odwiedzić dealera. W przypadku aut używanych, niemal wszyscy potencjalni klienci rozpoczynają poszukiwania w internecie. W związku z tym dealerzy często mają tylko jedną szansę na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi konsumentów, zachęcając ich do odwiedzenia salonu.
„Rynek samochodów używanych staje się coraz bardziej zorganizowany, ponieważ sprzedawcy wykorzystują nowoczesną technologię, aby uatrakcyjnić swoją ofertę. Zwłaszcza zaawansowani technologicznie klienci w wieku 25-40 lat wymagają takich funkcji, jak kompleksowa transakcja, dostawa pod drzwi, rekomendacje na podstawie stylu jazdy i stylu życia klienta czy cyfrowe jazdy próbne. Odniesienie sukcesu na tym rynku wymaga od dealera budowania doskonałych rozwiązań dla kilentów na wszystkich etapach, w tym wyszukiwania i znajdowania odpowiedniej oferty, sprawdzania samochodu, jazd próbnych, wymiany starego samochodu, negocjacji ceny, płatności i ostatecznej dostawy samochodu. Dealerzy, którzy chcą wzbudzić zaufanie i odnieść sukces handlowy tworzą model hybrydowy, obejmujący udogodnienia online, ale także ich oferta dostępna jest w rzeczywistości” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Z danych AAA AUTO wynika, że jej platformę internetową, na której znajduje się około 12 tys. ofert sprawdzonych aut używanych, odwiedziło w lutym 2023 roku niemal 1.6 mln klientów. Oznacza to wzrost o prawie 40 proc. wobec tego samego okresu 2022 roku. Najwięcej osób szukało samochodów z silnikami diesla i benzynowymi, ale za to największy wzrost zainteresowania zaobserwowano w przypadku aut hybrydowych – aż 35 proc.
Ranking najczęściej wyszukiwanych marek na platformie internetowej AAA AUTO:
|
Luty 2023 |
Luty 2022 |
|
1. |
Audi |
Audi |
|
2. |
BMW |
BMW |
|
3. |
Mercedes-Benz |
Mercedes-Benz |
|
4. |
Toyota |
Volkswagen |
|
5. |
Kia |
Toyota |
|
6. |
Volvo |
Ford |
|
7. |
Volkswagen |
Opel |
|
8. |
Ford |
Hyundai |
|
9. |
Hyundai |
Volvo |
|
10. |
Mazda |
Kia |
|
Ranking najczęściej wyszukiwanych modeli na platformie internetowej AAA AUTO:
|
Luty 2023 |
Luty 2022 |
1. |
Dacia Duster |
Dacia Duster |
2. |
Nissan Qashqai |
Opel Astra |
3. |
Škoda Octavia |
Škoda Octavia |
4. |
Opel Astra |
Audi A4 |
5. |
Kia Sportage |
Nissan Qashqai |
6. |
Ford Focus |
Ford Focus |
7. |
Hyundai Tucson |
VW Golf |
8. |
Kia Ceed |
VW Passat |
9. |
Ford Mondeo |
Kia Sportage |
10. |
VW Golf |
Ford Mondeo |