Analitycy grupy AURES Holdings, operatora największej w Europie Środkowej sieci sprzedaży samochodów używanych i niemal nowych AAA AUTO, prezentują najnowsze dane obrazujące sytuację na całym polskim rynku wtórnym. Raport Barometr AAA AUTO przedstawia statystyki rzeczywistych transakcji sprzedaży, które miały miejsce w danym miesiącu kalendarzowym, a nie jedynie liczbę pojazdów oferowanych w ogłoszeniach. W maju br. na rynku wtórnym sprzedano 120 243 samochody, a ich średnia cena wyniosła 46 196 zł. Miesiąc wcześniej liczba transakcji była wyższa i wyniosła 144 470 aut, przy średniej cenie 44 769 zł.
„Na bieżąco szczegółowo monitorujemy rynek wtórny w Polsce, wykorzystując zaawansowane narzędzia analityczne i technologie oparte na sztucznej inteligencji. Dzięki temu możemy precyzyjnie śledzić realne transakcje i eliminować dane zakłócające obraz rynku, jak choćby nieaktualne czy duplikowane ogłoszenia. Wraz z malejącą liczbą transakcji w maju wzrosła średnia cena samochodów używanych, co wynika z mniejszej podaży w ogóle oraz większego napływu młodych samochodów do obrotu. Daje to nadzieję na pozytywne zmiany na rynku w kontekście odmłodzenia floty samochodów na polskich drogach. Już teraz mediana wieku używanych aut oferowanych na rynku wtórnym spadła do 11 lat oraz zmniejszył się ich przebieg” – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Średni przebieg sprzedanego auta w maju br. wynosił 165 482 km, a średni wiek 11 lat (rok produkcji 2014). Z kolei, czas oczekiwania na kupca wynosił przeciętnie 41 dni. W kwietniu br. parametry te były bardzo zbliżone – średni przebieg wynosił 165 376 km, a samochody czekały na nabywcę średnio 37 dni. Dla porównania, czas oczekiwania na sprzedaż auta w maju był o dwa dni krótszy niż w marcu.
W maju 2025 r. najwięcej sprzedano samochodów używanych w województwie mazowieckim – 20 708 aut, a najmniej w województwie opolskim – 1 635. Najdroższe samochody oferowano w województwie mazowieckim (średnia cena 56 892 zł), a najtańsze w województwie warmińsko-mazurskim (36 589 zł).
Liczba sprzedanych samochodów na wtórnym rynku w poszczególnych województwach wraz ze średnią cen, przebiegu i wieku, w maju 2025 r:
Województwo |
Liczba sprzedanych aut |
Średnia cen (zł) |
Średnia przebiegu (km) |
Średni rok produkcji |
Mazowieckie |
20 708 |
56 892 |
157 343 |
2015 |
Wielkopolskie |
15 258 |
44 277 |
155 862 |
2015 |
Śląskie |
14 214 |
46 330 |
155 141 |
2015 |
Małopolskie |
10 095 |
49 781 |
157 933 |
2014 |
Dolnośląskie |
9 200 |
40 985 |
174 495 |
2013 |
Łódzkie |
7 507 |
42 771 |
170 268 |
2014 |
Pomorskie |
7 388 |
49 563 |
170 815 |
2014 |
Kujawsko-Pomorskie |
6 738 |
40 796 |
175 102 |
2013 |
Lubelskie |
4 636 |
37 558 |
189 771 |
2013 |
Zachodniopomorskie |
4 285 |
43 545 |
178 138 |
2013 |
Podkarpackie |
4 283 |
43 191 |
165 874 |
2014 |
Świętokrzyskie |
4 116 |
39 230 |
183 969 |
2013 |
Lubuskie |
3 384 |
38 555 |
181 290 |
2013 |
Warmińsko-Mazurskie |
3 289 |
36 589 |
183 174 |
2012 |
Podlaskie |
2 868 |
44 582 |
172 815 |
2014 |
Opolskie |
1 635 |
45 270 |
170 140 |
2014 |
W maju najczęściej sprzedawały się samochody z silnikami benzynowymi – 56 867 aut, przed autami z silnikami diesla – 49 985. W następnej kolejności znalazły się samochody napędzane LPG (7 376), hybrydowe (4 478), elektryczne (1 222), CNG (16), wodorowe (5), E85 (1).
„Ponownie widoczna jest utrzymująca się tendencja rosnącego zainteresowania samochodami z silnikiem benzynowym, które to już wyraźnie wyprzedziły diesle pod względem swojego udziału w sprzedaży na rynku wtórnym. Choć różnice miesiąc do miesiąca mogą wydawać się niewielkie, udział aut benzynowych w ogólnej liczbie transakcji w maju wyniósł 47,3%, a w kwietniu 47,7%. Dla porównania, diesle zarówno w maju jak i w kwietniu odpowiadały za 41,6% transakcji. Wzrost, choć niewielki, notują samochody elektryczne, które coraz wyraźniej zaznaczają swoją obecność na rynku wtórnym jako alternatywne źródło napędu. W maju auta elektryczne stanowiły 1,0% wszystkich transakcji, w kwietniu – 0,9%“ – wyjaśnia Karolina Topolová.
W maju najszybciej sprzedawały się samochody z instalacją LPG – średni czas oczekiwania na nabywcę wyniósł zaledwie 29 dni. Sprzedaż aut benzynowych trwała średnio 40 dni, a diesli – 41 dni. Dłużej na nowego właściciela czekały samochody hybrydowe (54 dni), natomiast najwięcej czasu – aż 68 dni – zajmowała sprzedaż pojazdów elektrycznych. Pod względem cen, najwyższe średnie wartości osiągały hybrydy – 110 304 zł, a tuż za nimi uplasowały się auta elektryczne (100 292 zł). Samochody benzynowe sprzedawano średnio za 46 562 zł, diesle za 42 847 zł, a najtańsze były pojazdy z instalacją LPG, których przeciętna cena wyniosła 16 669 zł.
Wśród najczęściej kupowanych modeli na rynku wtórnym w maju 2025 roku znalazły się: Opel Astra (2,8%), Volkswagen Golf (2,2%) oraz Audi A4 (2,1%). Stale rośnie także udział samochodów z automatyczną skrzynią biegów – w maju stanowiły one już 33,7% wszystkich transakcji na rynku wtórnym. Choć manualne przekładnie nadal dominują odpowiadając za 66,3% transakcji, ich przewaga systematycznie maleje.
10 modeli aut używanych najczęściej sprzedawanych na rynku wtórnym w Polsce w maju 2025 r:
Model |
Liczba sprzedanych aut |
Średnia cen (zł) |
Średnia przebiegu (km) |
Średni rok produkcji |
||
|
3 383 |
20 378 |
188 508 |
2012 |
|
|
|
2 640 |
26 241 |
193 900 |
2011 |
|
|
|
2 561 |
29 766 |
233 159 |
2010 |
|
|
|
2 380 |
36 427 |
214 413 |
2010 |
|
|
|
2 258 |
31 777 |
226 120 |
2013 |
|
|
|
2 079 |
23 029 |
185 563 |
2013 |
|
|
|
2 042 |
39 973 |
195 384 |
2015 |
|
|
|
1 714 |
56 467 |
222 030 |
2012 |
|
|
|
1 587 |
53 151 |
222 536 |
2012 |
|
|
|
1 512 |
28 011 |
204 554 |
2011 |
|
|