, chcą uzyskać maksymalne odliczenie VAT w ostatnim kwartale roku
Warszawa, 22 grudnia 2020 r. – Co roku rośnie liczba samochodów, które trafiają „pod choinkę”. Ponadto pandemia zmieniła podejście wielu z nas i często traktujemy samochód jako najbezpieczniejszy środek transportu, który może nas uchronić przez zakażeniem koronawirusem. Drugą grupą klientów, którzy najczęściej kupują samochody pod koniec roku, są przedsiębiorcy
i firmy, chcące podnieść koszty uzyskania przychodów do końca roku. Pomimo tego, że 2020 był rokiem bardzo niekorzystnym dla wielu Polaków, według analizy AAA AUTO, w grudniu liczba sprzedanych aut w Polsce jest porównywalna z rokiem poprzednim.
„Popyt na samochody używane od dawna już rośnie wraz z końcem roku, nawet teraz, gdy sytuacja na rynku aut używanych jest znacznie osłabiona. Samochód postrzegany jest jako najbezpieczniejszy środek transportu w czasie pandemii, dlatego jest to coraz bardziej popularny prezent świąteczny, najczęściej dla dziewczyny lub żony. Największym zainteresowaniem cieszą się hatchbacki, ale interesującą zmianę trendu obserwujemy na drugim miejscu, na którym są kombi i SUV-y. Ważnym kryterium wyboru są komfort i bezpieczeństwo” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO. Na samochód z nadwoziem typu hatchback w grudniu zdecydowało się 41% klientów sieci AAA AUTO, natomiast 19% klientów wybrało SUV-y oraz kombi.
Przed Świętami Bożego Narodzenia szczególnie popularne są samochody prawie nowe, które klienci traktują jako niedrogi wariant nowego samochodu, którego nie byliby w stanie kupić nawet przed końcem roku ze względu na długi czas oczekiwania. „Czas oczekiwania na nowy samochód wynosi od trzech do sześciu miesięcy i jest wciąż wydłużany w związku z przerwami w produkcji.
Z kolei, używane samochody są dostępne natychmiast. Wybierają je również przedsiębiorcy
i firmy, które kupują samochody z VAT przed końcem roku w celu zwiększenia kosztów uzyskania przychodów“ – dodała Karolína Topolová.
W grudniu tego roku 68% klientów preferuje silniki benzynowe, które są bardziej odpowiednie dla kierowców sezonowych i początkujących, a jednocześnie lepiej sprawdzają się zimą. Popyt na automatyczną skrzynię biegów ustabilizował się i obecnie jest na poziomie 13%.
9% samochodów wybieranych przez kierowców ma napęd na cztery koła. Najpopularniejszą marką jest tradycyjnie Opel (15%), następnie Skoda (10%) i Ford (7%). Najpopularniejsze modele to Opel Astra i Insignia oraz Skoda Fabia.
|
Czechy |
Słowacja |
Polska |
1. |
Skoda Octavia |
Skoda Octavia |
Opel Astra |
2. |
Skoda Fabia |
Skoda Fabia |
Skoda Fabia |
3. |
Volkswagen Passat |
Škoda Superb |
Opel Insignia |
4. |
Skoda Superb |
Volkswagen Passat |
Skoda Octavia |
5. |
Hyundai i30 |
Kia Sportage |
Toyota Yaris |