Warszawa, 20 kwietnia 2016 r. – Decydując się na zakup używanego samochodu najczęściej zwraca się uwagę na stan silnika, karoserii oraz wnętrza. Fakt, że samochód jest czysty i dobrze spisał się podczas jazdy próbnej nie oznacza, że silnik nie ma ukrytych wad lub nie był właściwie serwisowany przez poprzedniego właściciela. W 2015 roku Grupa AAA AUTO odrzuciła około 200.000 aut używanych, które nie spełniały wymogów firmy pod względem prawnym lub technicznym i mogły narazić nowych właścicieli na wydatki związane z koniecznymi naprawami.
„Nasi klienci nie muszą być fachowcami, żeby ocenić stan auta, ponieważ każdy samochód znajdujący się w naszej ofercie jest kontrolowany przez mechaników. Poza tym, mogą oni sprawdzić wybrane auto wspólnie z własnym, zaufanym fachowcem, na podnośniku i podczas jazdy próbnej. Bez względu na mejsce zakupu auta używanego, zawsze warto zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów, które już na pierwszy rzut oka pozwolą ocenić stan auta“ – powiedział Przemysław Vonau, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce i członek zarządu Grupy AAA AUTO.
Warto zwrócić uwagę na poniższe kwestie, aby zorientować się w jakim stanie jest silnik auta:
Niewłaściwa obsługa lub jej brak
|
Jeśli tak wygląda akumulator, to jest mało prawdopodobne, aby auto było regularnie przeglądane. |
Wycieki płynu chłodzącego
|
Przyglądając się z bliska można zauważyć wyciek płynu chłodzącego, co może skutkować koniecznością jej wymiany.
|
Wycieki oleju
|
Niewidoczne od góry silnika, ale od spodu samochodu można je zauważyć używając latarki. Koniecznie sprawdź dolną cześć silnika, półosie, skrzynię biegów i mosty. Muszą być suche i nie powinny mieć nawet niewielkich przecieków.
|
Niski poziom oleju
|
Jeśli poziom jest niski, a olej wygląda na brudny oznacza to, że silnik zużywa olej, a ostatnia wymiana została zrobiona dość dawno. Ponadto, przy niskim stanie oleju, silnik zużywa się zbyt szybko. Normalnie poziom oleju powinien być zbliżony do oznaczenia maksymalnego poziomu.
|
Osad pod korkiem wlewu oleju
|
Przy wyłączonym silniku odkręć korek wlewu oleju i sprawdź, czy na jego spodzie znajduje się nagar, czyli czarny osad, który świadczy o niewłaściwym serwisowaniu auta lub, co gorsza, tzw majonez co świadczy o problemach z uszczelką głowicy.
|
Silnik po tuningu
|
Bądź ostrożny jeśli silnik został poddany tuningowi. Nieprofesjonalnie wykonana modyfikacja silnika może prowadzić do wielu problemów, zwłaszcza jeśli użyte części nie są już dostępne. Jeśli silnik auta został poddany modyfikacjom, jest prawdopodobne, że samochód brał udział w wyścigach lub był eksploatowany w ekstremalnych warunkach.
|
Świeci się kontrolka silnika
|
Po uruchomieniu silnika, wszystkie kontrolki ostrzegawcze na desce rozdzielczej powinny zgasnąć. Jeśli kontrolka z symbolem silnika pozostaje zapalona oznacza to, że komputer wykrył jakiś błąd. Może to być drobny problem, ale również może oznaczać bardzo kosztowną naprawę. Nie ma możliwości sprawdzenia na ile jest to poważny problem, bez pełnej diagnozy silnika.
|
Dym z rury wydechowej
|
Jeśli z rury wydechowej wydobywa się niebiesko-szary dym, który intensywnie pachnie, oznacza to, że silnik spala olej. Należy unikać takich samochodów.
|
Najlepszym sposobem na znalezienie ukrytych problemów z silnikiem jest uruchomienie auta na zimno. Pierwszą rzeczą jaka się ujawni to stan akumulatora – jeśli jest stary, możemy mieć kłopot z uruchomieniem auta. Przy zimnym rozruchu należy także zwrócić uwagę na odgłosy silnika, który w przypadku zużycia lub problemów mechanicznych, grzechocze i wydaje głośne dźwięki. O zużyciu silnika świadczyć będzie także niebieski dym wydobywający się z rury wydechowej. Wówczas lepiej poszukać innego auta.