Warszawa, 5 grudnia 2019 r. – Według ekspertów AAA AUTO, lidera rynku aut używanych w Europie Środkowej, rynek wtórny dla samochodów elektrycznych w Polsce otworzy się najszybciej za trzy lata. Decydujący wpływ na to będzie miała ustawa o elektromobilności, która zacznie obowiązywać od początku 2020 roku floty w sektorze publicznym, nakładająca na nie obowiązek posiadania co najmniej 10 proc. samochodów z napędem elektrycznym.
Wkrótce mechanicy samochodowi będą musieli stać się ekspertami w zakresie techniki komputerowej oraz elektryki, ponieważ wymiana lub naprawa baterii samochodowych jest niebezpieczna z powodu wysokiego napięcia. Istnieje ponadto ryzyko pożaru i związanych z nim ponadprzeciętnych trudności, o czym świadczy niedawny wypadek samochodowy w Austrii, po którym spalona Tesla musiała zostać umieszczona przez strażaków w specjalnie dostarczonym, olbrzymim kontenerze wypełnionym wodą, w celu schłodzenia resztek pojazdu i baterii, wydzielających toksyczne substancje. Tym wyzwaniom będą musieli sprostać wszyscy uczestnicy nowego segmentu rynku.
Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych po polskich drogach jeździ 7.884 samochodów osobowych z napędem elektrycznym, z których 4.701 stanowią pojazdy w pełni elektryczne, a pozostałą część hybrydy typu plug-in (3.183).
Z kolei, według danych AAA AUTO od początku 2019 roku w Polsce pojawiło się ponad 12.000 ofert sprzedaży aut hybrydowych, co stanowiło 0,5 proc. całkowitej liczby ofert sprzedaży samochodów używanych ze wszystkimi typami silników. O 52 proc. zwiększyła się liczba używanych aut hybrydowych oferowanych na sprzedaż w 2018 roku w stosunku do 2017 roku. Z raportu AAA AUTO wynika, że w ubiegłym roku Polacy wystawili na sprzedaż 6.057 używanych hybryd, a w 2017 roku 3.988.
Mediana ceny używanego samochodu hybrydowego w okresie 01-09.2019 r: 79.900 PLN
Mediana przebiegu używanego samochodu hybrydowego w okresie 01-09.2019 r: 58.241 km
Mediana rocznika produkcji używanego samochodu hybrydowego w okresie 01-09.2019 r: 2,6 lat.