Warszawa, 29 marca 2018 r. – Grupa AAA AUTO, największy dealer samochodów używanych w Europie Środkowej, zaprezentowała analizę trendów sprzedażowych w latach 2016 – 2017 w krajach, w których funkcjonują oddziały dealera. W wynikach możemy dostrzec istotne zmiany jakie dokonały się w decyzjach zakupowych polskich klientów.
Jak wynika z raportu, Polacy w 2017 kupowali w AAA AUTO nieco starsze samochody używane niż w 2016 roku. Średni wiek aut kupowanych w Polsce wzrósł z 8,3 do 8,4 roku. W ramach Grupy AAA AUTO tylko Węgrzy w 2017 roku kupowali starsze samochody używane niż Polacy (średnia wieku wynosiła tam 10,54). Natomiast średni przebieg samochodów sprzedawanych w Polsce spadł z 122 892 km do 120 134 km i co ważne – był najniższy wśród wszystkich krajów Grupy. Ceny aut sprzedawanych w Polsce wzrosły z kolei z 25 647 złotych w 2016 roku do 26 821 złotych w 2017 roku. Tańsze samochody niż w Polsce kupowano jedynie na Węgrzech.
Preferencje polskich klientów AAA AUTO jeśli chodzi o ulubione marki i modele aut używanych uległy jedynie nieznacznym zmianom na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Od 2016 roku króluje w Polsce Ford. W 2017 roku na trzecią pozycję w zestawieniu spadł z zajmowanego uprzednio drugiego miejsca Volkswagen, który w 2016 roku został wyprzedzony przez Opla. Jeśli chodzi o ulubione modele, od 2016 roku wyobraźnią Polaków rządzą niepodzielnie trzy modele – Ford Focus, Opel Astra i Skoda Octavia.
„Nasi polscy klienci są bardzo stali w uczuciach jeśli chodzi o preferowane marki i modele samochodów używanych. Jak przewidywali analitycy AAA AUTO w roku ubiegłym, przejęcie Opla przez PSA nie wpłynęło na spadek zainteresowania tą marką, co więcej – w AAA AUTO Opel awansował na drugie miejsce w zestawieniu najchętniej wybieranych marek” – powiedział Frantisek Svec, Dyrektor Generalny AAA AUTO w Polsce.
TOP 10 marek i modeli aut używanych kupowanych przez Polaków w latach 2016 – 2017
w AAA AUTO:
2016 |
2017 |
2016 |
2017 |
|
|||||||||||
1 |
Ford |
10,2% |
Ford |
9,8% |
Focus |
4,0% |
Focus |
4,3% |
|
||||||
2 |
VW |
9,1% |
Opel |
8,9% |
Astra |
3,8% |
Astra |
3,9% |
|
||||||
3 |
Opel |
9,0% |
VW |
8,1% |
Octavia |
2,9% |
Octavia |
2,7% |
|
||||||
4 |
Skoda |
7,1% |
Renault |
7,2% |
Passat |
2,8% |
Golf |
2,6% |
|
||||||
5 |
Renault |
7,0% |
Skoda |
7,1% |
Golf |
2,5% |
Fabia |
2,3% |
|
||||||
6 |
Toyota |
6,1% |
Toyota |
5,8% |
Mondeo |
2,5% |
Passat |
2,1% |
|
||||||
7 |
Fiat |
4,4% |
Peugeot |
4,8% |
Fabia |
2,4% |
Mondeo |
2,0% |
|
||||||
8 |
Peugeot |
4,0% |
Fiat |
4,3% |
Megane |
2,0% |
Megane |
1,7% |
|
||||||
9 |
Hyundai |
3,8% |
Nissan |
4,2% |
A4 |
1,9% |
Clio |
1,7% |
|
||||||
10 |
Citroen |
3,8% |
Kia |
4,2% |
Avensis |
1,6% |
Yaris |
1,7% |
|
||||||
Najpopularniejszym typem silnika w Polsce w 2017 roku był silnik benzynowy, a jego przewaga nad dieslem ciągle rośnie. W 2016 roku silnik benzynowy wybierało 62,58% klientów, a w 2017 roku było to już 67,87%. Istotne zmiany można zaobserwować w decyzjach zakupowych polskich klientów jeśli chodzi o kwestie ulubionego typu nadwozia oraz popularności aut z automatyczną skrzynią biegów czy 4x4. W 2017 roku zaobserwowano aż 43,13% wzrost sprzedaży SUV-ów w Polsce. Ten typ nadwozia był trzecim najczęściej wybieranym przez Polaków (awansował z pozycji 5. zajmowanej w 2016 roku!). Ponadto, w 2017 roku aż o 56,7% wzrosła sprzedaż aut używanych z napędem 4x4, a automatyczne skrzynie biegów wybierano 61% częściej niż w roku poprzednim.
TOP nadwozia aut używanych kupowanych przez Polaków w latach 2016 – 2017
w AAA AUTO:
2016 |
2017 |
|||
1 |
Hatchback |
44,66% |
Hatchback |
46,38% |
2 |
Combi |
18,19% |
Combi |
17,16% |
3 |
Sedan |
13,97% |
SUV |
12,57% |
4 |
MPV |
10,28% |
Sedan |
12,04% |
5 |
SUV |
9,41 % |
MPV |
9,53% |
TOP silniki aut używanych kupowanych przez Polaków w latach 2016 – 2017
w AAA AUTO:
Typ silnika |
2016 |
2017 |
Benzynowy |
62,58% |
67,87% |
Diesel |
36,71% |
31,81% |
LPG |
0,69% |
0,27% |
CNG |
0,00% |
0,00% |
Hybrydowy |
0,03% |
0,05% |