Warszawa, 9 stycznia 2019 r. – W Polsce zanotowano największy, aż 53% wzrost sprzedaży samochodów używanych w porównaniu do roku 2017. W ramach całej Grupy AURES Holdings, do której należy AAA AUTO, sprzedano prawie 83.000 aut. W Czechach z wynikiem 50.000 sprzedanych samochodów Grupa umocniła swoją pozycję drugiego w kraju największego dealera samochodowego (po Škoda Auto). W Polsce AAA AUTO sprzedała o połowę więcej samochodów niż w 2017 roku, czyli ponad 9 000.
„Pobiliśmy nasz dotychczasowy rekord z 2007 roku, gdy w regionie Europy Środkowo-Wschodniej sprzedaliśmy 79 tysięcy samochodów. W roku 2018 były to prawie 83 tysiące, co jest bardzo dobrym wynikiem ze względu na stopniowe spowolnienie wzrostu gospodarczego. W porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowaliśmy wzrost na poziomie 10%, z czego największy odnotowaliśmy w Polsce, aż o 53%. Nasza sprzedaż w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła ponad dwukrotnie” – powiedziała Karolina Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO .
Sprzedaż w polskich salonach AAA AUTO co miesiąc stale rośnie. W 2018 roku Grupa sprzedała w Polsce 9.254 samochody używane, czyli ponad 3.000 więcej niż w 2017 roku. Obecnie
AAA AUTO dysponuje ośmioma salonami w Polsce, a cała Grupa posiada już 46 placówek.
W Polsce i na Węgrzech na pierwszym miejscu wśród najlepiej sprzedających się aut w 2018 roku znalazł się Opel Astra. W obu krajach bardzo popularny był także Ford Focus, zajmujący odpowiednio drugą i trzecią pozycję. Najpopularniejszym autem w całej Grupie okazała się bezdyskusyjnie Škoda Octavia. W Czechach i na Słowacji zajęła pierwsze miejsce w zestawieniu, natomiast w Polsce oraz na Węgrzech uplasowała się na trzecim i czwartym miejscu. W Czechach i na Słowacji drugie oraz trzecie miejsce zajęły inne popularne modele – Škoda Fabia
i Volkswagen Passat. Co ciekawe, mniejsza Škoda była drugim najpopularniejszym samochodem w Czechach i na Słowacji (w Polsce zajęła czwartą pozycję), natomiast w węgierskim TOP 10 wcale się nie znalazła. To nie jedyna wyjątkowa cecha rynku węgierskiego. W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli znalazły się tam samochody, których próżno by szukać w pozostałych trzech krajach, na przykład zajmujący drugie miejsce Suzuki Swift, Opel Corsa na piątym miejscu, czy też Suzuki Ignis na szóstej pozycji.
Pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się aut w sieci AAA AUTO w 2018 roku
Czechy |
Słowacja |
Polska |
Węgry |
Škoda Octavia |
Škoda Octavia |
Opel Astra |
Opel Astra |
Škoda Fabia |
Škoda Fabia |
Ford Focus |
Suzuki Swift |
VW Passat |
VW Passat |
Škoda Octavia |
Ford Focus |
Škoda Superb |
VW Golf |
Škoda Fabia |
Škoda Octavia |
Hyundai i30 |
KIA Ceed |
VW Golf |
Opel Corsa |
Ford Focus |
Opel Astra |
Renault Clio |
Suzuki Ignis |
VW Golf |
Škoda Superb |
Renault Megane |
VW Passat |
Ford Mondeo |
Ford Focus |
VW Passat |
VW Golf |
Škoda Yeti |
KIA Sportage |
Ford Mondeo |
Ford Mondeo |
Renault Megane |
Renault Megane |
Hyundai i30 |
BMW 3 |
Auta, które wyjechały z salonów AAA AUTO w Polsce w 2018 roku były najczęściej wyposażone w nadwozia typu hatchback (45,9%). W porównaniu do roku 2017 ich popularność wzrosła o 52,8%. Znacznie większy skok w skali rocznej odnotowały jednak samochody typu MPV (119,5%). Pomimo wyższej dynamiki wzrostu zajęły dopiero szóste miejsce (8,5%). Spore wzrosty można było również zaobserwować w klasie coraz popularniejszych samochodów typu SUV (75,1%) i kombi (57,5%). Auta z nadwoziem tego typu nabyło odpowiednio 14,2% i 17,5% klientów. Sedany trafiły do 11,5% klientów.
Jeśli chodzi o preferencje dotyczące rodzajów silników, w 2018 roku można było zaobserwować miażdżącą przewagę samochodów z silnikiem benzynowym (70%). Na diesle zdecydowało się jedynie 29,5% klientów AAA AUTO w Polsce. Wzrost zainteresowania silnikami benzynowymi w porównaniu do 2017 roku sięgnął 60,4%, w przypadku diesli wzrost ten sięgnął 43%. W Czechach z kolei silniki benzynowe wygrały tylko o włos z silnikami typu diesel -– ich przewaga sięgnęła zaledwie jednego procenta! Ten rodzaj silnika wybrało 51% klientów, co oznaczało wzrost zainteresowania tymi pojazdami o 5,1%. Silnik wysokoprężny pod maską wybrało 49% klientów. Mimo, że silniki diesla uplasowały się na drugim miejscu w Czechach, w skali roku wzrost ich sprzedaży okazał się największy – o 8,5%.
Jednoznaczną przewagę w Polsce utrzymały samochody z manualną skrzynią biegów, które w 2018 roku nabyło 89% klientów AAA AUTO. Oznacza to wzrost sprzedaży na poziomie 55,4% w porównaniu z rokiem 2017. Niemniej jednak wyraźnie wzrosło też zainteresowanie samochodami z automatyczną skrzynią biegów, które w ubiegłym roku wybrała blisko połowa klientów więcej – takimi samochodami z salonów AAA AUTO wyjechało 11% nabywców.